پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 29 خرداد 1397

اهمیّت آهن

 

آیه                                                                               
« لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ  وَ أَنزَلْنَا الحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ  إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيز.[1] - حدید/25
ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب (آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند و آهن را نازل كرديم كه در آن نيروى شديد و منافعى براى مردم است، تا خداوند بداند چه كسى او و رسولانش را يارى مى‏كند بى‏آنكه او را ببينند خداوند قوىّ و شكست‏ناپذير است!»


مفردات
بینات: دلائل روشن، معنی گسترده شامل معجزات و دلائل عقلی را گویند که أنبیاء و رسولان الهی به آن مجهز بودند.
کتاب: همان کتب آسمانی است و از آنجا که روح و حقیقت همه یک چیز است تعبیر به کتاب و به صورت مفرد آمده است، هر چند با گذشت زمان و تکامل انسان ها محتوای آن کاملتر می شود.

میزان: به معنی وسیله ی وزن کردن و سنجش است که مصداق حسی آن ترازوهایی است که وزن اجناس را با آن می سنجند.
بأس: به معنی شدت و قوت و قدرت است. و به مبارزه و جنگ نیز بأس می گویند.
نکات تفسیری
بعضی از مفسرین در آیه ی فوق تحلیلی دارند که خلاصه اش چنین است.
اصول زندگى انسان چهار چيز است كشاورزى بافندگى (صنعت)، مسكن و حكومت، و اين به خاطر آن است كه انسان نياز به غذا و لباس و مسكن دارد، و از آنجا كه يك موجود اجتماعى است به تنهايى نمى‏تواند مشكلات زندگى را حل كند، يا به تعبير ديگر مصالح اجتماع به وسيله اجتماع تامين مى‏شود.
و از آنجا كه هر اجتماعى خواه ناخواه خالى از برخورد و تزاحم منافع نيست بنابراين نياز به حكومتى دارد كه عدالت را در ميان آنها اجرا كند، و عجب اينكه اين چهار اصل همه نيازمند به حديد و آهن است، و اگر اين وسيله نبود زندگى بر انسان بسيار مشكل مى‏شد، و از آنجا كه نياز به آن زياد است خداوند آن را فراوان و سهل الوصول آفريده است (درست است كه فلزات ديگر در زندگى انسان هر كدام نقشى دارند ولى نقش اصلى از آن آهن است).
گرچه بعضى تصور كرده‏اند كه تعبير" انزلنا" نشان مى‏دهد كه" آهن" از كرات ديگر به زمين آمده است ولى حق اين است كه تعبير به" انزال" در اينگونه موارد اشاره به مواهبى است كه از مقام بالايى به مقامات پائينتر داده مى‏شود، و از آنجا كه خزائن همه چيز نزد خدا است و او است كه آهن را براى منافع گوناگونش آفريده تعبير به انزال شده است.
منظور از" منافع" هر گونه بهره‏اى است كه انسان از آهن مى‏برد، و مى‏دانيم اهميت آهن در زندگى انسانها به اندازه‏اى زياد است كه با كشف آن دوران تازه‏اى در تاريخ بشر شروع شد كه به دوران آهن معروف است چرا كه با اين كشف چهره زندگى انسان در تمام زمينه‏ها دگرگون گشت، و اين خود بيانگر ابعاد واژه" منافع" در آيه فوق است. [1]- تفسير نمونه، ج‏23، ص 371
در قرآن مجيد نيز در آيات مختلف اشاره به اين معنى شده، در يك جا مى‏گويد هنگامى كه ذوالقرنين تصميم بر ساختن سد عظيم خود گرفت گفت:
«آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ: قطعات عظيم آهن براى من بياوريد.»
و هنگامى كه خداوند داود را مشمول لطف خود قرار داد آهن را براى او نرم كرد تا بتواند با آن زره بسازد، و از خطرات جنگها و حملات دشمنان بكاهد «وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ.»
پیام ها
1- در مدیریت صحیح، راهنمایی از مدیر و عمل از مردم است.
2- فلسفه نبوّت ایجاد عدالت است.
3- تأمین عدالت به مشارکت عمومی نیاز دارد.
4- با موانع گسترش عدالت باید برخورد شدید کرد.
5- گمان نکنیم خداوند به نصرت ما محتاج است. [1]تفسیر نور، ج11، ص484
کتابنامه
مکارم شیرازی. ناصر(1374). تفسیرنمونه. چاپ اول. تهران. انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
قرائتی. محسن(1383). تفسیر نور. چاپ یازدهم. تهران. انتشارات مركز فرهنگى درسهايى از قرآن.
روزنامه نگار و نویسنده: علی اصغر صرفه جو

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15