پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 21 آذر 1396

سوره نور

 

این سوره را سور«نور» می نامند. زیرا این سوره، در حقیقت می توان این سوره را سورۀ پاکدامنی و عفّت و مبارزه با آلودگی های اخلاقی دانست. ضمنا کلمۀ«نور» در قرآن 43 بار به کار رفته که 7 بار آن تنها در این سوره است. و 5 بار آن در آیه نور آمده است.
و خداوند را نور آسمان و زمین معرفی می کند آنگاه نور خدا را در یک مثل زیبا و بسیار جالب به ترسیم می کشاند و می فرماید»
«الله نور السّموات و الارض مثل نوره کمشکاه.....»
«خداوند نور زمین و آسمان و تمام جهان خلقت و آفرینش است و مثل نور آن مانند نوری است که در محفظه محکمی استوار است و در آن محفظه چراغ پرفروغی است برافروخته از روغنی خالص و پربرکت زیتون و بدون گرایش به شرق و غرب، نوری است فوق نور و خداوند با این نور هر کس را که بخواهد هدایت می کند و خداوند این مثلها را برای انسانها بیان می کند و او به همه چیز داناست.»
آمار و شمارش سوره
تعداد آیات این سوره دارای 64 آیه و 1316 کلمه و 5680 حرف است.
محل نزول:

ادامه مطلب...

یا من اسمه دواء و ذکره شفاء(شفاء در قرآن )

سید محمود حمیدی گفت: در مرض عمومی آنفولانزا ( محرم ۱۳۳۷ ) ه ق. که بیشتر اهالی شیراز بدان مبتلا شدند، من و اهل خانه ام همه مبتلا شدیم. من از شدت مرض بیهوش شدم و در آن حال سید جلیل مرحوم سید میرزا امام جماعت مسجد فتح را دیدم که در مسجد وکیل پس از نماز جماعت به یک نفر گفت: به مردم بگو دست راست خود را بر دو شقیقه خود گذارند و آیه شریفه؛ « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا ﴿۸۲﴾[۱] را هفت مرتبه بخوانید و این آیه را بر هر که بخوانید خدا شفاء می دهد.
چون به خود آمدم آیه ی شریفه را هفت مرتبه خواندم، فوراً خدا شفاء داد، برخاستم و دست بر شقیقه فرزندم گذاردم، او هم فوراً خوب شد و از بستر بیماری برخاست بدین ترتیب تمام اهل خانه در همان روز خوب شدند و پس از آن سال هر کس از خانواده ام به سر دردی دچار می شد همین آیه ی شریفه را بر او می خواندم فوراً شفاء می یافت.[۲]
۱- سوره اسراء، آیه ۸۲
۲- داستان های شگفت – آیت الله دستغیب (ره)، ص ۱۳۸

آداب مهمانی

« هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ ضَیْفِ إِبْرَاهِیمَ الْمُکْرَمِینَ ﴿۲۴﴾ إِذْ دَخَلُوا عَلَیْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنکَرُونَ ﴿۲۵﴾ فَرَاغَ إِلَى أَهْلِهِ فَجَاء بِعِجْلٍ سَمِینٍ ﴿۲۶﴾ فَقَرَّبَهُ إِلَیْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْکُلُونَ ﴿۲۷﴾ ذاریات/۲۴-۲۷
آیا داستان میهمانان گرامی ابراهیم به تو رسیده است؟ آنگاه که بر او وارد شدند و سلام گفتند.  ابراهیم در پاسخ گفت: سلام، شما را نمی شناسم. پس پنهانی به سراغ خانواده خود رفت و گوساله فربه ( و بریان شده ای ) را آورد. پس غذا را نزدیک مهمانان گذارد، ( ولی با تعجب دید دست به سوی غذا نمی برند، ) گفت: چرا نمی خورید؟!
از این آیات و آیات پس از آن، برخی آداب مهمانی به دست می آید که به آن اشاره می کنیم:
۱- مهمان، محترم است. ( ضیف… المکرمین )
۲- مهمان، وقتی وارد شد، سلام کند. ( قالوا سلاماً )
۳- جواب سلام او لازم است. ( قال سلام )
۴- صاحب خانه دور از چشم مهمان به سراغ تهیه غذا برود. ( فراغ )
۵- غذا را در خانه تهیه کنیم ( الی اهله )
۶- پذیرایی سریع باشد ( فجاء ) حرف ( فاء ) نشانه ی سرعت و زمانی کوتاه است
۷- بهترین غذاها فراهم شود. ( بعجل سمین )
۸- مهمان را نزد سفره نبریم، بلکه سفره را نزد مهمان بیاندازیم. ( فقر به الیهم )

ادامه مطلب...

قرآن و تسخير كرات آسماني

 

پرسش:
آيا در قرآن كريم راجع به كرات آسماني كه فعلاً دانشمندان تا حدودي موفق به تسخير آن شده اند تذكّري داده شده يا نه و آيا توفيق بيشتر در اين باره پيدا خواهند نمود يا خير؟

پاسخ:
شكي نيست كه بشر از آن روزي كه قدم به دايرة وجود نهاده رو به تكامل است؛ هم اكنون نيز مي بينيم كه روزي نمي گذرد مگر اين كه قدمهاي برجسته اي به سوي تكامل و به منظور كشف رازهاي نهفته در عالم آفرينش بر مي دارد. از اين نظر هيچ مانعي ندارد كه روزي فرا رسد كه با نيرو و قدرت خدادادي دامنة زندگي خود را در كرات آسماني نيز پهن كند.
آياتي كه در قرآن كريم دربارة مسخّر نمودن آسمان و زمين براي بشر وارد شده است، شايد خالي از اشاره به اين مطلب نباشد؛ زيرا خورشيد، ماه و آنچه در آسمانهاست اگر چه از روز اول براي بشر مسخّر و رام شده اند ولي تسخير و يا بهره برداري از اين تخسير نيز درجاتي دارد؛ كاملتر از همه آن است كه مهد زندگي گردد
اينك پاره اي از آيات در اين زمينه:

ادامه مطلب...

آداب جدل و گفتگو در قرآن کریم

« مَا یُجَادِلُ فِی آیَاتِ اللَّهِ إِلَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَا یَغْرُرْکَ تَقَلُّبُهُمْ فِی الْبِلَادِ ﴿۴﴾ جز کسانی که کفر ورزیدند کسی در آیات خداوند جدال و ستیزه نمی کند پس تحرّک آنان در شهرها تو را نفریبد.
جدال دو نوع است:
الف: جدال نیکو که سیره ی انبیاست و نوعی گفتگو و تلاش برای ارشاد مردم است. چنان که کفار به حضرت نوح علیه السلام می گفتند: تو برای ارشاد ما بسیار جدل و تلاش می کنی. ( یا نوح قد جادلتنا فاکثرت جدالنا )[۱]
ب: جدال باطل که به منظور محو یا کم رنگ کردن حقّ، انواع طرح های انحرافی و باطل را به میان می آورد.  ( و جادلوا بالباطل لیدحضوا به الحقّ )[۲]
در مسایل علمی و عقیدتی باید از جدل پرهیز کرد مگر با روش نیکو؛ « وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ »[۳] . « جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ »[۴].
نمونه هایی از جدل و گفتگو نیکو:
الف: حضرت ابراهیم علیه السلام نمرود را به خدا پرستی دعوت کرد و فرمود: خدایی را پرستش کن که مرگ و حیات به دست اوست، نمرود گفت: مرگ و حیات در دست من نیز هست می توانم دستور اعدام دهم یا یک اعدامی را آزاد کنم.
ابراهیم علیه السلام فرمود: خداوند نظام را آن گونه طراحی کرده که طلوع خورشید از مشرق است، تو خورشید را از مغرب ظاهر کن، نمرود مبهوت شد.[۵]

ادامه مطلب...

نوجوان هوشمند

هنگامی که عمر بن عبدالعزیز به خلافت رسید، از اطراف و اکناف عالم، مردم برای عرض تبریک به حضورش می آمدند. از آن جمله جمعی از اهل حجاز بودند که به همین منظور به در بار او وارد شدند. همانطور که عمر بن عبدالعزیز به آنها نگاه می کرد، متوجه شد که پسر بچه ای آماده ی سخن گفتن است، خطاب به او گفت: « بچه برو کنار و یکی بزرگتر از تو صحبت کند » فوراً آن کودک گفت: « ای خلیفه! اگر بزرگسالی میزان است، پس چرا شما بر تحت نشسته اید، با اینکه بزرگتر از شما هم افرادی اینجا هستند؟ »
عمر بن عبد العزیز از تیزهوشی و حاضر جوابی او تعجب کرده و گفت: « راست می گویی و حق باتوست. اکنون حرف دلت را بزن »
آن کودک گفت: « ای امیر! از راه دور آمده ایم تا به شما تبریک بگوییم و از این عمل فقط منظور مان شکر الهی است که مثل شما خلیفه ی خوبی را به مردم عطا کرده است، و الا مجبور نبودیم به این سفر بیاییم، زیرا نه از تو می ترسیم و نه طمعی داریم. از تو نمی ترسیم، برای این که تو اهل ظلم و ستم بر مردم نیستی و علت آنکه طمع نداریم این است که ما از هر جهت در رفاه هستیم »
وقتی سخن آن نوجوان تمام شد خلیفه از او درخواست موعظه کرد و آن نوجوان گفت: ای خلیفه! دو چیز زمامداران را مغرور می کند. اول، حلم خداوند و دوم مدح و چاپلوسی اشخاص از آنها، خیلی مواظب باش از آنها نباشی. زیرا اگر از آن عده شدی، لغزش پیدا می کنی و در زمره ی آنانی قرار می گیری که خداوند متعال درباره آنان فرمودند: « وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ قَالُوا سَمِعْنَا وَهُمْ لاَ یَسْمَعُونَ ﴿۲۱﴾[۱] از آن افراد ستمگر نباشید که ادعای شنیدن می کنند با اینکه نمی شوند.

ادامه مطلب...

معانی مختلف قرآن از لحاظ لغت

قرآن در اصل مصدر است و به معنی خواندن. چنان که در بعضی از آیات معنای مصدری مراد است. سپس قرآن علم است اسم خاص برای کتاب حاضر که بر حضرت رسول ص نازل شده است. به اعتبار آن که خواندنی است. قرآن کتابی است خواندنی، باید آن را خواند و در معنانیش دقت و تدبر نمود. بعضی ها قر آن را در اصل به معنی جمع گرفته اند که اصل « قرء » به معنی جمع است در این صورت می توانند بگویند قرآن یعنی جامع حقایق و فرموده های الهی. [۱] و نیز گفته اند: از آن جهت قرآن نامیده می شود که سوره ها را جمع نموده، و آنها را به یکدیگر پیوند می دهد.[۲]
معنی لغوی آیه:
این کلمه دارای معانی گوناگونی است از جمله:
۱٫ علامت و نشانه
۲٫ جماعت
۳٫ امر عجیب و شگفت آور
آیه قرآن به تناسب هر یک از معانی فرق، آیه نامیده شده است؛
از آن جهت که : الف) هر آیه ای در قرآن نشانه صدق و راستی آورنده آن علامت عجز و نا توانی مخالفان.
ب) آیه از جماعتی حروف و کلمات و یا جمله ها تشکیل شده است.
ج) هر آیه در همان حد کوتاه محدود خود، از نظر لفظ و مدلول در حد اعجاز قرآن دارد و عجیب و شگفت آور است.[۳]

ادامه مطلب...

قرآن کتاب جهان داری

ویژگی اسامی  سوره های قرآن کریم
اسامی سور قرآن کریم ۱۱۴ تا می باشد البته برخی از آنها دارای چند نام متعدد می باشند مانند: سوره توبه که زکات هم می گویند بنابراین اسامی سوره های قرآن جمعاً ۱۲۰ تا می شوند نسبت دقیق آنها را به این صورت رده بندی می کنیم.
۱- بزرگترین رقم، نام سوره های قرآن در رابطه با طبیعت و کائنات یعنی جهان شناسی است، این نامها بازگو کننده ی محتویات این سوره ها است.
بقره ( گاو ) فیل، زنبور عسل، مورچه، عنکبوت، نور، خورشید، ماه، ستاره، دود ( گاز )، آهن، شب، روز روشن، صبح گاهان، رعد، زلزله، انسان، جن، خون بسته ( علق )، انجیر، مردم، اسبان نفس زن، روزگار، شهر ( مکه )، و غیره… اینها ۳۱ نام سوره را تشکیل می دهند.
۲- بعد از آن، نامهای متناسب با موضوع جهان بینی مطرح می شود، نسبت سوره هائی که به این نام گذاری شده در درجه دوم قرار دارد:
اعراف، قیامت، قارعه، واقعه، الحاقه، و النازعات، غاشیه، قدر، فرشته، حشر، مرسلات، تکویر، انفطار، انشقاق.
شماره این سوره ها به ۲۹ می رسد.

ادامه مطلب...

خلقت و شعور حیوانات

« وَمَا مِن دَآبَّة فِی الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُکُم مَّا فَرَّطْنَا فِی الکِتَابِ مِن شَیْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ » انعام/ ۳۸٫

و هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند، نیست مگر اینکه آنها هم امت هایی چون شمایند، ما در این کتاب ( قرآن یا لوح محفوظ ) هیچ چیز را فرو گذار نکردیم، سپس همه نزد پروردگارشان گرد می آیند.

قرآن توجه خاصی به زندگی حیوانات دارد و از یادآوری خلقت، شعور و صفات آنها در راه هدایت مردم استفاده می کند. « و فی خلقکم و ما یبث من دابة آیات لقوم یوقنون »[۱] در روایات و تجارب انسانی هم نمونه های فراوانی درباره شعور و درک حیوانات به چشم می خورد و برای یافتن شباهت ها و آشنایی با زندگی حیوانات، باید اندیشه و دقت داشت.[۲] ( امم أمثالکم )

از آیات و روایات و تجارب بر می آید که شعور، ویژه انسان نیست. از جمله:

ادامه مطلب...

آثار روان‏شناسى نام خدا

امروزه قبول و تصدیق شده که همه کارهاى انسانى، خواه ارادی و خواه غیر ارادی داخل در دایره شمول قوانین علم النَّفس یا روان‏شناسى است؛ زیرا که تمام اعمال انسان جزتظاهر و نمایش تأثیرهاى نفس او چیز دیگر نیستند. براى کشف چگونگى ماهیت و حدوث این اعمال، افراد روان‏شناس باید به چهاراصل مهم پایبند باشند.

۱ـ چگونگى حدوث حالات نفس را مشاهده کنند، یعنى نخست طرز و شکل ظهور آنها را زیر نظر دقیق خود بگیرند. به عنوان مثال: یک فرد علائم نارضایتى و یا خشم و غمناک بودن و یا خستگى را از خودش ظاهر مى‏کند، باید با نگاه عمیق، علت سرزدن این حالات را مطالعه نمایند تا براى رفع آن چاره‏اى بیندیشند.

۲ـ باید به علّت پیدایش آنها دقت نمایند و محرّک واقعیش را بجویند که آیا آن محرّک یک امر نفسى و داخلى بوده یا یک چیز خارجى و مادى و کسبى بوده است.

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
امروز33

آی پی بازدیدکنندگان : 54.234.255.29
Unknown ? Unknown Tue 12 Dec 2017 11:45 توسعه یافته توسط وب سایت جومینا