پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 21 آذر 1396

مهارتهای لازم برای غلبه بر استرس

مقدمه:
از گذشته های بسیار دور در نزد اقوام مختلف راهکارهایی برای رویا رویی با فشارهای روانی مرسوم ومتداول بوده است ولی شناخت دقیق تر استرس طی چند دهة اخیر منجر به بررسی علمی  روشهای گوناگون مقابله با استرس شده است و شیوه های جدید تری نیز معرفی شده که بسیار مؤثر هستند.
استرس چیست؟
کلمه stress از ریشه لاتین به strinci به معنی محکم فشردن مشتق شده است .
با اینکه تعریف استرس مشکل است ، همگی ما استرس را در زندگی خود تجربه کرده ایم ، در خانه ، مدرسه ، محل کار و حتی در ورزش . ما به استرس نیازمندیم ، بدون استرس زندگی بدون چالش طلبی و هیجان خواهد بود.
از یک دیدگاه مثبت ، استرس یک منبع انگیزه و یک جزء لازم برای بقاء و زندگی است . اما مسلماً به صورت طولانی مدت و بیش از اندازه زیان آور خواهد بود. و اگر به وسیله دوره های تمدد اعصاب و استراحت تخفیف نیابد تهدید کننده سلامتی است . به طور کلی استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. زیرا افراد مختلف  و متفاوت اند تا حدی حالت استرس نیز در افراد جنبة شخصی دارد و روشی که فرد با آن برخورد می کند به آرایش ژنتیکی فرد و تجارب قبلی او بستگی دارد. در هر حال بعضی از شرایط برای همه افراد استرس زا هستند ، از جمله مرگ نزدیکان یا دوستان.

ادامه مطلب...

قـرآن اعجاز جهـانی و جـاودانی اسـلام

مقاله ای از حجة الاسلام  و المسلمین علی اصغر صرفه جو
مقـدمـه:
قرآن سندی آسمانی و استوار نامه ای ملکوتی است که پیامبر اکرم(ص) آنرا برای اثبات رسالت خویش در برابر جهانیان گشوده است ولی باید توجه داشت که معجزه بودن قرآن برای همیشه و همه نژادها خود یک نوع اعجاز است زیرا این کتاب باید از آغاز نبوت آن بزرگوار تا پایان جهان هم چنان بصورت سندی زنده و دلیلی غیر قابل انکار بر صدق ادعای وی و سفارت آسمانی آن حضرت باقی باشد در حالی که انسانها از آن تاریخ تا عصر ما دوران مختلفی را پشت سر نهاده و تکامل های دیگری را نیز در پیش دارند.
در چهارده قرن قبل مردم در سراسر جهان تقریبا در حالت بی خبری و نادانی بسر برده و از نظر فکری در مرتبه نازلی قرار داشتند ولی قرآن در همان عصر و در آن شرایط نامساعد معجزه بزرگ و دلیل قاطع بر نبوت پیغمبر اسلام(ص) بوده است. در جهان ما و در عصر کنونی نیز که انسان ها به بسیاری از اسرار و رموز جهان آفرینش پی برده و از حقایق علمی فراوانی آگاهند و باز هم قرآن معجزه و برای اثبات رسالت آن بزرگوار سندی قاطع است! و این مسئله خود نوعی اعجاز بشمار می آید.
قرآن به لغت عرب که اصولی ترین و جامع ترین لغات زنده ی جهان است نازل گردیده و جنبه فصاحت و بلاغت آن نژاد سرسخت عرب را به زانو درآورده بود ولی همین کتاب در عصر حاضر و برای نژادهای مختلف و ملتهای دیگر هم جنبه اعجاز دارد! اینکه اعجاز قرآن برای همیشه باقی است و گذشته زمان و تکامل فکری ابناء آدم هیچ گونه ضربه ای بر این سند آسمانی وارد نیاورده خود یک معجزه و خارق عادت است.

ادامه مطلب...

شهادت

« و لاتحسبنَّ الَّذین قُتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاءٌ عندَ ربّهم یُرزَقون »
و هرگز گمان مبر آنها که در راه خدا کشته شده اند، مردگانند؛ بلکه آنها زندگانی هستند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. ( آل عمران، ۱۶۹ )
ما بر مبنای قرآن که شهیدان را زنده می داند، به شهدای اسلام و به خصوص شهدای کربلا سلام کرده، با آنان حرف می زنیم و توسل می جوییم.
ابوسفیان در پایان جنگ اُحد با صدای بلند فریاد می زد: این هفتاد کشته ی مسلمانان در احد، به عوض هفتاد کشته ما در جنگ بدر، ولی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کشته های ما در بهشت جای دارند، اما کشتگان شما در دوزخند.[۱]
شهید و شهادت در قرآن و روایات:
۱- در روایات آمده است که شهید، هفت ویژگی اعطایی از جانب خداوند دارد: اوّلین قطره ی خونش، موجب آموزش گناهانش می گردد. سر در دامن حورالعین می نهد. به لباس های بهشتی آراسته می گردد. معطّر به خوش بوترین عطرها می شود. جایگاه خود را در بهشت مشاهده می کند. اجازه ی سیر و گردش در تمام بهشت به او داده می شود. پرده ها کنار رفته و به وجه خدا نظاره می کند.[۲]
۲- پیامبر صلی الله علیه و آله از شخصی شنید که در دعا می گوید: « اسئلک خیر ما تسئل » خدایا! بهترین چیزی که از تو درخواست می شود به من عطا کن فرمودند: اگر این دعا مستجاب شود، در راه خدا شهید می شود.[۳]

ادامه مطلب...

هو الرزاق

« له مقالید السموات و الارض یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر انه بکل شیء علیم ».شوری/۱۲
کلید های آسمان ها و زمین برای اوست، برای هر که بخواهد رزق را توسعه می دهد و یا تنگ می گیرد، همانا او به هر چیز آگاه است ( و توسعه و یصییق او بر اساس علم و حکمت است ).
♣ « مقالید » جمع « مِقلید » به معنای کلید است. کلید وسیله بستن و بازکردن است و کسی که کلید زمین و آسمان را دارد می توان رزق را باز کرده یا ببندد.
♣ کلید های هستی گاهی عوامل مادی است که واسطه فیض می شوند، نظیر باران که وسیله زنده شدن خاک و زمین می گردد، « فاحیی به الارض »[۱] گاهی نیز اسمای الهی است که نمونه آن را در دعای سمات می خوانیم: « اسئلک باسمک الذی اذا دُعیت به علی مغالق ابواب السماء للفتح بالرّحمه انفتحت…» خداوندا! تو را به آن اسمی می خوانم که اگر بر درهای بسته ی آسمان ها خوانده شود، با رحمت تو گشوده می شود.
♣ توسعه یا تنگی رزق نشانه ی مهر یا قهر الهی نیست، زیرا قرآن می فرماید: « فلا تعجبک اموالهم و لا اولادهم انما یرید الله لیعذبهم بها »[۲] سرمایه و فرزند کفّار سبب شگفتی تو نشود زیرا که خداوند اراده کرده آنان را با همین امکانات در همین دنیا عذاب کند.
♣ اگر چه توسعه یا تنگی رزق و معشیت در دست خدا است لیکن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان می دهد: « و ابتغوا من فضل الله »[۳] به سراغ فضل الهی بروید و برای کسب مال تلاش کنید.
♣ رزق همیشه مادّی نیست، چرا که در دعا می خوانیم « اللهم ارزقنی توفیق الطاعة و بُعد المعصیة » خداوندا! توفیق اطاعت و بندگی خودت و دوری از گناه را روزی من کن.

ادامه مطلب...

عشق ورزی به پدر و مادر

« وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا ﴿۲۳﴾ وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا ﴿۲۴﴾
( و پروردگارت مقرر داشت که جزء او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. اگر یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند، به آنان (اُف) مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو. و از روی مهربانی و لطف، بال تواضع خویش را برای آنان فرود آور و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان گونه که مرا در کودکی تربیت کردند.[۱]
در احادیث، در مورد نیکی به پدر و مادر بسیار سفارش شده واز آزردن آنان نکوهش به عمل آمده است.
پاداش نگاه رحمت به پدر و مادر، حج مقبول است، رضایت آن دو رضایت الهی و خشم آنان خشم خداست احسان به پدر و مادر عمر را طولانی می کند و سبب می شود که فرزندان نیز به ما احسان کنند.
در احادیث آمده است: حتی اگر تو را زدند، تو (اُف) نگو، خیره نگاه مکن، دست بلند مکن، که مردم به آنان دشنام دهند، پیش از آنان مشین و پیش از آنکه از تو چیزی بخواهند به آنان کمک کن.[۲]
مردی مادرش را به دوش گرفته طواف می داد، پیامبر را در همان حالت دید، پرسید: آیا حق مادرم را ادا کردم؟
فرمود: حتی حق یکی از ناله های زمان زایمان را ادا نکردی.[۳]

ادامه مطلب...

روش برخورد با مخالفان از دیدگاه قرآن کریم

« و لاتستوی الحسنة و لاالسیئة ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوة کانه ولی حمیم »
( نیکی با بدی یکسان نیست، (بدی دیگران را) با شیوه ی بهتر(که نیکی است) دفع کن، که این هنگام آن کس که میان تو و او دشمنی است همچون دوستی نزدیک و صمیمی است و عداوتش نسبت به تو تمام می شود. فصلت/۳۴٫
مخالفان به چند دسته تقسیم می شوند که باید با هرکدام به نحوی عمل کرد:
گاهی افرادی به خاطر جهل و نادانی در برابر حقّ قرار می گیرند و دشمنی می کنند که این آیه دستور محبت و برخورد احسن می دهد. در آیات دیگر نیز در این باره آمده است.
۱- و هنگامی که نادانان ایشان را به (سخنی ناروا) مخاطب سازند، سخنی مسالمت آمیز یا سلام گویند: « و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »[۱]
۲- و چون بر بیهوده و ناپسند بگذرند، با بزرگواری بگذرند. ( و اذا مروا باللغو مروا کراما )[۲]
گاهی مخالفت افراد بر اساس شک و تردید است که باید با آنان از طریق استدلال و برطرف کردن شبهات برخورد کرد.
شک در مورد خداوند « افی الله شک »[۳]
شک و تردید در مورد قیامت و رستاخیز. « ان کنتم فی ریب من البعث »[۴]
تردید در مورد نزول وحی و کتب آسمانی بر پیامبر. « ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا »[۵]

ادامه مطلب...

در تنگنای زندگی

خداوند می فرماید: «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿۲﴾وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ »[۱] ( هر کس پارسائی پیشه کند خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و او را از جائی که گمان ندارد روزی می دهد. ) داستان زیرا این آیه را بیشتر توضیح می دهد:
مردی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در تنگنای زندگی قرار گرفت. وی که دارای شغل مناسبی نبود. و بسیاری اوقات از بیکاری رنج می برد، خانه نشین شد. روزی همسرش به وی گفت: ای کاش به محضر پیامبر صلی الله علیه و آله می رفتی و از او درخواست کمک  می نمودی! مرد با پیشنهاد همسرش به حضور رسول الله صلی الله علیه و آله رفت. هنگامی که چشم حضرت به او افتاد، فرمود: « من سألنا اعطیناه و من استغنی اغناه الله » هر کس از ما کمک بخواند، ما به او یاری می کنیم ولی اگر نیازی بورزد دو دست حاجت پیش مخلوق دراز نکند، خداوند او را بی نیاز می کند. او پیش خود فکر کرد که مقصود پیامبر، من هستم و بدون این که سخنی بگوید، به خانه برگشت و ماجرا را برای همسرش بازگو کرد زن گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله هم بشر است و از حال تو خبر ندارد. او را به وضع زندگی نکبت بار و پرمشقت خود آگاه کن!
مرد ناچار برای بار دوّم به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رفت اما قبل از این که حرفی بزند، پیامبر صلی الله علیه و آله همان سخن قبلی را تکرار کرد. باز هم بدون اظهار حاجت، به خانه برگشت ولی چون خود را همچنان در چنگال فقر و بیکاری، ضعیف و ناتوان می دید، برای سوّمین بار با همان نیت به مجلس رسول اکرم صلی الله علیه و آله رفت.

ادامه مطلب...

احترام به همسایه

احترام به همسایه و رعایت حقوق وی از جمله دستورات قرآن است. خداوند می فرماید: « وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَبِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ »[۱]
( خدا را بپرستید و هیچ چیز را همتای او قرار ندهید و به پدر و مادر، خویشاوندان، یتیمان، مسکینان و همسایه ی فامیل و همسایه غیر فامیل نیکی کنید )
رسول گرامی اسلام به منظور سالم سازی و ایجاد روحیه ی اعتماد و اطمینان به همدیگر و همچنین تقویت وحدت و أنس و الفت در جامعه اسلامی درباره ی حدود همسایگی و رعایت حقوق آنان می فرماید: « تا چهل خانه از چهار سوی منزل یک مسلمان، از رو برو، پشت چپ همسایه و رعایت حقوق آنان می فرماید: « تا چهل خانه از چهار سوی منزل یک مسلمان، از روبرو، پشت سر، از سمت راست و از سمت چپ همسایه ی یک مسلمان به شمار می آید. »[۲]
در این میان گاهی افرادی پیدا می شوند که نه تنها به همسایگان خود نیکی نمی کنند بلکه آنان را می آزارند.
(ماجرای درخت خرما)
سمرة بن جندب هر چند در زمان پیامبر اسلام(ع) به ظاهر مسلمان شده بود ولی صفات ناپسندی همچون خود خواهی و تکبر از وجودش زائل نشده بود او درخت خرمائی در خانه یک مرد انصاری داشت و به طوری که هرگاه سمره می خواست از نخله ی خود سرکشی کند،

ادامه مطلب...

قرآن، اعجاز جهانی و جاویدان اسلام

قرآن سندی آسمانی و استوار نامه ای ملکوتی است که پیامبر اکرم(ص) آنرا برای اثبات رسالت خویش در برابر جهانیان گشوده است ولی باید توجه داشت که معجزه بودن قرآن برای همیشه و همه نژادها خود یک نوع اعجاز است زیرا این کتاب باید از آغاز نبوت آن بزرگوار تا پایان جهان هم چنان بصورت سندی زنده و دلیلی غیر قابل انکار بر صدق ادعای وی و سفارت آسمانی آن حضرت باقی باشد در حالی که انسانها از آن تاریخ تا عصر ما دوران مختلفی را پشت سر نهاده و تکامل های دیگری را نیز در پیش دارند.
در چهارده قرن قبل مردم در سراسر جهان تقریبا در حالت بی خبری و نادانی بسر برده و از نظر فکری در مرتبه نازلی قرار داشتند ولی قرآن در همان عصر و در آن شرایط نامساعد معجزه بزرگ و دلیل قاطع بر نبوت پیغمبر اسلام(ص) بوده است. در جهان ما و در عصر کنونی نیز که انسان ها به بسیاری از اسرار و رموز جهان آفرینش پی برده و از حقایق علمی فراوانی آگاهند و باز هم قرآن معجزه و برای اثبات رسالت آن بزرگوار سندی قاطع است! و این مسئله خود نوعی اعجاز بشمار می آید.
قرآن به لغت عرب که اصولی ترین و جامع ترین لغات زنده ی جهان است نازل گردیده و جنبه فصاحت و بلاغت آن نژاد سرسخت عرب را به زانو درآورده بود ولی همین کتاب در عصر حاضر و برای نژادهای مختلف و ملتهای دیگر هم جنبه اعجاز دارد! اینکه اعجاز قرآن برای همیشه باقی است و گذشته زمان و تکامل فکری ابناء آدم هیچ گونه ضربه ای بر این سند آسمانی وارد نیاورده خود یک معجزه و خارق عادت است.
اعجاز قرآن از جنبه های گوناگون

ادامه مطلب...

اعجاز در قرآن کریم

۱- اعجاز از نظر بلاغت و معانی و حُسن عبارت که مجموعاً به فصاحت بیان تعبیر می شود.
۲- اعجاز قرآن از نظر معانی، قرآن معانی بلند و مطالب پیچیده را در یک عبارت کوتاه بیان فرموده که هیچ کس قادر به بیان آن نیست و آیات قرآن همه دلیل بر صحت این ادعاست و انتخاب آیه ای از بین آن ها ترجیح آن بر سایر آیات امکان ندارد مگر این که از نظر کمیت ذکر شود مانند:
« و قیلَ یا أرضُ ابلَعی ماءَکِ » و سایر آیات نظیر آیه ی مذکور.
۳- اعجاز از نظر شیوه و اسلوب و حفظ اعتدال.
۴- اعجاز قرآن از نظر کثرت معانی که بشر قادر به ایراد آن نیست.
۵- اعجاز قرآن از نظر جمع علوم که بشر به آن احاطه ندارد.
۶- اعجاز قرآن از نظر برهان و دلیل بر توحید تمام آیات الهی در قرآن دال بر توحید و یگانه پرستی است.
۷- اعجاز قرآن از نظر اخبار گذشته و آینده و قصص امت های گذشته.
۸- اعجاز قرآن از نظر علم غیب و احاطه بر اخبار و منویات و اندیشه و افکار انسان ها.
۹- اعجاز قرآن از نظر خبر دادن از ضمائر قلوب مردم که جز خدا کسی را بر آن وقوف نیست.
۱۰- اعجاز قرآن از نظر متانت الفاظ که جمع بین جزیل ( پیچیده ) و سهل کرده.
۱۱- اعجاز قرآن از نظر تلاوت و پنج خصلت در آن.
۱۲- اعجاز قرآن از نظر الفاظ منزله و معانی مختلف و نزدیکی معانی، که فرشته از خدا گرفته و رسول خدا تلفظ کرده و به امت ابلاغ فرموده است.

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15