پیامبراسلام(ص):از دنيا بپرهيزيد، قسم به آن كس كه جان من در كف اوست كه دنيا ازهاروت و ماروت ساحرتر است(نهج الفصاحه ص 163 ، ح 44 )

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: چهارشنبه, 31 مرداد 1397

نقدی بر شبهه آقای حسن اللهیاری و حدیث شروسی شماسی

بسمه تعالی
نقدی بر حدیث شروسی شماسی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فتن به تازگی ویدئویی از آقای حسن اللهیاری منتشر شده است، که در آن با استناد به حدیثی به نام «شرو سی شماسی» که ادعا می کند از امیرمؤمنان علی(ع) صادر شده است سعی کرده مشروعیت انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرد. بررسی آن حدیث قطعاً بر عهده محققین و پژوهشگران است. لذا یکی از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم استاد مهدی احدی به شبهات واهی آقای حسن اللهیاری پاسخ داده است. از آن جایی که مطالب ویدئویی اللهیاری یک ساعت است لازم است قبل از آغاز نقد، به طور چکیده گفته های وی را از نظر بگذرانیم:
1. شروسی شماسی که در حدیث مورد نظر به عنوان فردی زندیق و فاجر معرفی شده، همان امام خمینی!(نعوذبالله)
2. او ادعای امامت می کند!
3. استحلال فروج انجام می دهد!
4. از خراسان خروج می کند!
5. دین پهلوی را نابود می کند!
6. افاک اثیم است!
7. ندای جمهوریت سر می دهد!


اما مطالبی که استاد مهدی احدی فرمودند:

 


حدیث شروسی ساختگی است ، از اسرائیلیات است و در نسخه خطی « الزام الناصب» پیدا نشده است . علاوه بر اشکالات زیادی را دارد که به صدوده اشکال می رسد .
1. سند حدیث « مقطوعه » است و نسبت دادن حدیث به سلمان و زراره اثبات نشده است . چون اصل حدیث مجعول است .
2. بر فرض قبول ، با حدیث معتبر بحار الانوار علامه مجلسی(قدس سره) تعارض دارد که مردی از قم قیام می کند و در پایان در تمجید از انقلاب می فرماید : «و العاقبة للمتقین»(1)
3. انقلاب ایران گرچه شاخص معین آن امام خمینی(قدس سره) است، ولی صدها مراجع عظام و ده ها علمای بلاد از نجف و ایران و مشهد و اصفهان در میدان مبارزه بودند و شهید شدند. که نام همگی آنها را بچه های مدرسه می شناسند چطور اللهیاری نمی شناسد. اگر به محتوای حدیث جعلی شما عمل کنیم باید خط بطـلان بر صدها علما و مراجع بکشیم، در حالی که توقیع شریف می فرماید «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا فانهم حجتی علیکم وأنا حجة الله علیهم»(2)
4. ای کاش آیات ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم را یک دور مرور می کردید، مضمون حدیث مجعول، با آیات ظلم ستیزی منافات دارد و اگر حدیث با آیات معارض است حدیث طرح می شود و دور انداخته می شود نه آیات.
5- انقلاب علیه رژیم پهلوی چند انقلاب بود، انقلاب مشروطیت، انقلاب سرخ، ملی شدن صنعت نفت، انقلاب گروه مؤتلفه اسلامی، انقلاب شاه و میهن و... چنان که در عراق، نیز جنگ های زیادی رخ داد، چطور مضمون حدیث را طوری جعل کردید که فقط به رهبری حضرت امام خمینی منتهی شود، حاشا و کلا.
6- روایات زیادی داریم که امام زمان(عج) بیشتر یارانش را از طهران انتخاب می کند، بخصوص آخرین آیه سوره محمد(ص) که در شأن ایرانیان نازل شده(3) به نص صریح روایات، چطور ممکن است، همان مردم طهران را دجال، ملعون، فتنه گر، خلافت طلب، قاتل بخوانند؟
7- کلمه جمهوری، واژه فارسی است در مقابل دموکراسی غربی است، با واژه علم الحدیث و علم الدرایة منافات دارد: معمولاً امام به الفاظ متداول و رایج سخن می گویند، نه به الفاظ امروزی.
8- اسم (ص) در حدیث مجعول شما لازم نبود. ذکر کند چون بقول شما امام (ع) پهلوی را نام برد  پس چرا صدام را نام نبرده است فقط به حرف «ص» اشاره کرد و این قرینه بر جعلی بودن حدیث می کند.
9- در حدیث مجعول داشت که در دوران انقلاب اسلامی هرج و مرج در بلاد عجم واقع می شود، در حالی که امروز بر خلاف آن صادق شد. ایران دارای نبوغ علمی، از نانو گرفته تا هسته ای و سفینه فضایی و ماهواره و سایر علوم از قبیل پزشکی، اتفاقاً امنیت ایران در جهان اول است. ضمن این که نظر ایران در جهان تعیین کننده است. خلاف علم غیب امام شد. پس حدیث مجعول است.
10- در حدیث مطلبی درباره «یدعی انه منا اهل البیت» قرار دارد، که حاکم انقلابی از اهل بیت است. عجب دروغی است زیرا بسیاری از شهدا و روحانیت سید نبودند. در حالی که رهبری انقلاب را داشتند مثل شیخ فضل الله نوری و...
11- شروسی کیست؟ جواب: شروسی یک روایت بیشتر ندارد، و از آذربایجان و ارمنستان خروج می کند نه از ایران، لذا این حدیثی که نقل کرده تحریف شده است و با چنین مصداقی موجودیت خارجی ندارد.
12- این حدیث به صورت صحیح اش و مطلب واقعی در کتاب الزم الناصب جلد 1 ص67 آمده است، که شروسی از بلاد ارومیه به سوی آذربایجان که تبریز نامیده می شود خروج می کند.(4)
13- اصل این کتاب که نقل آن در «کمال الدین و تمام النعمه، جلد 2، ص469 به این صورت آمده که، ابوجعفر محمد بن علی ابراهیم بن مهزیار گوید از پدرم از قول جدّم ابراهیم مهزیار نقل کرده که ایشان به دیدار امام عصر(عج) نائل شد. امام(عج) در مورد نشانه های ظهور و امر «فرج» فرمودند.(5) سه نشانه دارد که یکی را فرمودند: از سرزمین ارمنستان و آذربایجان شروسی به شورش برخیزد و قصد کوه سیاهی که به کوه سرخ .... در این نقل هیچ یک از مطالبی که در این حدیث تحریف شده آورده اند، وجود ندارد.
14- الفاظ و خصوصیاتی که در این حدیث در نظر گرفته اند همه مردم و علماء جهان می دانند هیچ کدام بر حضرت امام(ره) و خانواده ایشان و انقلاب واقعیت خارجی ندارد. و هنوز زمان زیادی از انقلاب نگذشته و فیلم ها، نوشته ها و سخنرانی ها و کتابهای موجود و مردمی بوده اند از دوست و دشمن این را می دانند.
(ادامه دارد)
منابع و مأخذ:
1. بحار الانوار، علامه مجلسی، جلد 57، ص215. موسسه الوفاء، بیروت، 1406 هـ.ق.
2. احتجاج، علامه طبرسی، جلد2، ص283. بحارالانوار، ج53، ص283.الغیبة،شیخ طوسی،ص291،ناشر دارالمعارف الاسلامیة
3. سوره محمد(ص)،آیه38،مرآة العقول،علامه مجلسی ج12ص407 دارالکتب الاسلامیة،تفسیر صافی،فیض کاشانی ج5 ص32،تفسیر نورالثقلین، العروسی الحویزی، ج5 ص46 ناشر اسماعیلیان
4. الزام الناصب فی اثبات الحجه(عج)، علی یزدی حائری-مصحح علی عاشوری، 2جلدی، بیروت، 1422 هـ.ق.
5. کمال الدین و تمام النعمه، محمد بن علی ابن بابویه-عربی- 2جلدی، ص469، چاپ تهران، ناشر اسلامیه، 1395قمری-بحارالانوار، ج52، ص45–عربی- 111 جلدی، چاپ بیروت 403 هـ.ق. تفسیر نورالثقلین، ذیل آیه سوره یونس.

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15