پیامبراسلام(ص):محبوبترين كارها در پيش خدا كاريست كه دوام آن بيشتر است،اگر چه اندك باشد.(نهج الفصاحه ص 167 ، ح 73)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: جمعه, 01 تیر 1397

مقصود از شيطان در قرآن

پرسش: «مقصود از شيطان در قرآن چيست؟»
پاسخ: کلمه ي «شيطان» از ماده ي «شطن» گرفته شده، و «شاطن» به معني «خبيث و پست» آمده است و شيطان به موجود سرکش و متمرّد اطلاق مي شود، اعم از انسان و يا جن و يا جنبندگان ديگر، و به معني روح شرير و به دور از حق، آمده است، که در حقيق همه اينها به يک قدر مشترک بازگشت مي کنند.
بايد دانست که «شيطان» اسم عام «اسم جنس» است، در حالي که «ابليس» اسم خاص(علم) مي باشد، و به عبارت ديگر «شيطان» به هر موجودي موذي و منحرف کننده و طاغي و سرکش، خواه انساني يا غير انساني مي گويند، و ابليس نام آن شيطان است که آدم را فريب داد و اکنون هم با لشکر و جنود خود در کمين آدميان است.
از موارد استعمال اين کلمه در قرآن نيز برمي آيد که شيطان به موجودي موذي و مضر گفته مي شود، موجودي که از راه راست برکنار بوده و در صدد آزار ديگران است، موجودي که سعي مي کند ايجاد دو دستگي نمايد، و اختلاف و فساد به راه اندازد . چنان که مي خوانيم:
«إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء ... »(مائده 91)
«شيطان مي خواهد بين شما دشمني و بغض و کينه ايجاد کند...»

ادامه مطلب...

ترازوي سنجش اعمال در قيامت

پرسش : «ترازوي سنجش اعمال در قيامت چگونه است؟»
پاسخ: آنها که ترازوهاي آن جهان را همچون ترازوهاي اين جهان پنداشته اند مجبور شده اند که براي اعمال انسان ها در آن جا نوعي سنگيني و وزن قائل شوند، تا قابل توزين با آنها ترازوها باشد.
ولي قرائن نشان مي دهد که منظور از «ميزان» وسيله ي سنجش به معني عام آن است، زيرا مي دانيم هر چيزي وسيله ي سنجش مناسب خود دارد، وسيله ي سنجش حرارت را «ميزان الحرارة» يا «دماسنج» مي گويند، و وسيله ي هوا را «ميزان الهواء» يا «هواسنج».
بنابراين منظور از ميزان هاي سنجش اعمال کساني هستند که اعمال نيکان و بدان را با اعمال آنها مي سنجند، چنان که مرحوم علّامه مجلسي از شيخ مفيد نقل مي کند که در روايت آمده «اِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيتِهِ(عليهم السّلام) هُمُ الْمَوازِينُ»؛ «اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او (عليهم السّلام) ميزان هاي عدل قيامتند .»1

ادامه مطلب...

آیا شیطان می تواند بر پیامبران تسلط یابد؟

«به نام خدا»
پرسش : «آيا شيطان مي تواند بر پيامبران تسلّط يابد؟»
قرآن به طور آشکار مي گويد خداوند به شيطان اعلام کرد راهي بر بندگان حقيقي من نداري! در صورتي که شيطان بر حضرت آدم (عليه السّلام) راه يافت و او را فريب داد! با اين که آن حضرت علاوه بر اين که از بندگان واقعي خدا بود، يکي از برگزيدگان خدا به شمار مي رود، کسي که مقام برگزيدگي(صفي الله) به دست آورد، ناچار مرحله ي عبوديت واقعي را طي نموده است؟
پاسخ : آن چه خداوند به شيطان خاطر نشان ساخت اين است که وي نمي تواند بندگان حقيقي او را اغوا کند و کردارهاي زشت و حرام را در نظر آنها زيبا جلوه دهد و در نتيجه آنها را از شاهراه ايمان و اطاعت به سوي کفر و معصيت بکشاند.
عملي که در بهشت از آدم (عليه السّلام) سر زد يک عمل شيطاني نبود تا بدين وسيله شيطان به او راه پيدا کند، بلکه ترک اولايي بيش نبوده است.
اصولاً هر کس با ميل، دريچه هاي قلب خود را به روي شيطان مي گشايد وگرنه او بدون اجازه خود ما از اين مرز نمي گذرد و البته پيامبران چنان اجازه اي را به او نمي دهند.

ادامه مطلب...

با دانشمندانی مثل انیشتین و … در قیامت چگونه برخورد می شود؟

سؤال: در آخرت نسبت به مخترعان و دانشمندانی مانند: ادیسون، و غیره … چگونه برخورد می شود؟
جواب: باید گفت که اگر ادیسون به دین، « جاهل قاصر » بوده، ان شاءالله بهشتی است.
از نظر عقلی، اگر کسی برای غیر خدا کار کند، مزدش را باید از غیر خدا بگیرد و اگر برای خدا کار کند، مزدش را باید خدا بدهد.
ادیسون هم اگر نیت خدایی داشته، خدا به او مزد می دهد و اگر نیت اش خود نمایی بوده، در این صورت، خودش را نشان داده و مزدش را گرفته، و اگر غرض او خدمت به خلق بوده، خدمت اش را کرده و مزدش را هم از تحسین مردم گرفته است. پس اگر کارش رنگ خدایی داشته، خدا هم به خاطر آن، به او مزد می دهد.
از روایات نیز استفاده می شود آنها که مسلمان نیستند و خدمتی می کنند، و خداوند در عذابشان و در حساب و کتاب روز قیامت آنها تخفیف می دهد.[۱]
و این تخفیف هم خیلی مهم است و از باب لطف الهی است و الا طلبی در کار نیست و حتی ممکن است کسانی که به طور عمدی و دانسته حق را انکار می کنند، ولی در عین حال در نامه ی عملشان خدمت به خلق داشته اند، مورد تخفیف واقع شوند؛ زیرا جهنم نیز مراتب مختلفی دارد و این کم و زیادها در رحمت الهی لحاظ       می شود.[۲]

ماهیت شیعه

سوال: منظور از شیعه چیست؟

پاسخ:

« شیعه » در لغت عرب به معنای « پیرو » است. قرآن مجید می فرماید: « و انّ مِن شیعته لِابراهیمُ »[۱]؛   ( یکی از پیروان نوح، ابراهیم است ) اما در اصطلاح مسلمانان، شیعه به گروهی اطلاق می شود که معتقدند پیامبر صلی الله علیه و آله  پیش از درگذشت خود، جانشین خویش و خلیفه ی مسلمین را در مناسبت های متعددی؛ از جمله در روز هیجدهم ذی الحجّه، سال دهم هجری که به روز « غدیر» معروف است در یک اجتماع بزرگ معین فرمود و او را به عنوان مرجع سیاسی، علمی و دینی پس از خود، تعیین نمود.

توضیح آن که : پس از پیامبر گرامی، مهاجر و انصار به دو گروه تقسیم شدند:

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15