پیامبراسلام(ص):محبوبترين كارها در پيش خدا كاريست كه دوام آن بيشتر است،اگر چه اندك باشد.(نهج الفصاحه ص 167 ، ح 73)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: جمعه, 28 مهر 1396

جز قانون علیت و برهان نظم دلیلی بر اثبات خداوند هست؟

آیا به جز قانون علیت و برهان نظم، برای اثبات وجود خدا دلایل دیگر علمی و حتی ریاضی نیز وجود دارد؟
پاسخ:
در طول تاريخ در رابطه با اثبات خدا، انديشمندان تمام اديان الهي، استدلال هاي بي شماري را در هر دوره و عصري مطرح كرده اند. تمامي اين ادله را مي توان در سه راه كلي خلاصه كرد:
1ـ براهين عقلي 2ـ براهين علمي و تجربي 3ـ براهين قلبي

ادامه مطلب...

انکار وجود خداوند

آیا کسی که وجود خداوند را انکار می کند، کافر است؟ گاهی من، خدای متعال و پیامبران را انکار کرده و در گذشته به آنان (نعوذ بالله) توهین کرده ام، لطفا بفرمایید تکلیف این جانب چیست؟
فقر فرهنگی، هجوم شبهات متعدد، درد ها و رنج ها، بی عدالتی ها، معضلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، عملکرد های نامطلوب برخی مذهبی ها و نیافتن مناسب، گاهی جوانان را به شک و تردید و حتی انکار و کفر به خدا و غیب و دیگر اعتقاد دینی می کشاند، در حالی که همین پرسش ها، چنان که به پاسخ منطقی برسند، نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه تقویت ایمان و اعتقاد را در پی خواهد داشت.

ادامه مطلب...

مهریه زنان

فلسفه مهريّه براى زنان چيست؟
در عصر جاهليّت نظر به اينكه براى زنان ارزشى قائل نبودند، غالباً مهر را كه حقّ مسلّم زن بود در اختيار اولياى آنها قرار مى دادند، و آنرا ملك مسلّم آنها مى دانستند گاهى نيز مهر يك زن را ازدواج زن ديگرى قرار مى دادند به اين گونه كه مثلاً برادرى، خواهر خود را به ازدواج ديگرى درمى آورد كه او هم در مقابل، خواهر خود را به ازدواج وى درآورد، و مهر اين دو زن همين بود.

ادامه مطلب...

نقدی بر شبهه آقای حسن اللهیاری و حدیث شروسی شماسی

بسمه تعالی
نقدی بر حدیث شروسی شماسی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فتن به تازگی ویدئویی از آقای حسن اللهیاری منتشر شده است، که در آن با استناد به حدیثی به نام «شرو سی شماسی» که ادعا می کند از امیرمؤمنان علی(ع) صادر شده است سعی کرده مشروعیت انقلاب اسلامی را زیر سوال ببرد. بررسی آن حدیث قطعاً بر عهده محققین و پژوهشگران است. لذا یکی از اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم استاد مهدی احدی به شبهات واهی آقای حسن اللهیاری پاسخ داده است. از آن جایی که مطالب ویدئویی اللهیاری یک ساعت است لازم است قبل از آغاز نقد، به طور چکیده گفته های وی را از نظر بگذرانیم:
1. شروسی شماسی که در حدیث مورد نظر به عنوان فردی زندیق و فاجر معرفی شده، همان امام خمینی!(نعوذبالله)
2. او ادعای امامت می کند!
3. استحلال فروج انجام می دهد!
4. از خراسان خروج می کند!
5. دین پهلوی را نابود می کند!
6. افاک اثیم است!
7. ندای جمهوریت سر می دهد!


اما مطالبی که استاد مهدی احدی فرمودند:

ادامه مطلب...

عالم هستی پس از آفریده شدن

عالم هستی پس از آفرینش آیا نیاز به خدا دارد؟
سوال:
آیا عالم هستی پس از آفریده شدن به وسیله ی خداوند متعال در کار خود نیاز به خداوند ندارد؟ همانگونه که ساختمان و ساعت پس ساخته شدن آن ها، به بنّا و ساعت ساز نیاز ندارند.
پاسخ:
جهان آفرینش با آن نظم و قوانین تکوینی حاکم به آن که محیرالعقول است باز هم یک لحظه و هزاران بار به توان هزار، کمتر از لحظه ای نمی تواند بدون عنایت و هدایت و فیض مستمر آفریدگار هستی بخش، بقاء و دوام داشته باشد. زیرا از نظر فلسفه الهی و داده های وحیاتی، عالم با تمام پدیده های کوچک و بزرگش هر آن، نه تنها نیازمند به مبدأ آفرینش و خالق هستی است، بلکه عین نیاز و احتیاج به مبدأ خلقت است.

ادامه مطلب...

مراتب ایمان

ایمان چه مرتبه هایی دارد؟

ایمان دارای درجات ومراتبی است که قابل شدت و ضعف است، ایمان کامل، ایمان قوی، ایمان عادی، ایمان ضعیف، از مراتب ایمان است. ایمان اولیای خدا، با ایمان مردم عادی بسیار تفاوت دارد. حاصل ایمان بر دو قسم است: حاصل ایمان بر دو قسم است. ایمان مستقر و ایمان مستودع.

ادامه مطلب...

آثار ایمان

فوائد و آثار ایمان

ایمان و اعتقاد مذهبی چه اثری می تواند داشته باشد؟ یك نفر ممكن است واقعاً مؤمن و معتقد باشد و هم ممكن است بی ایمان و لامذهب باشد و در بی دینی بسر ببرد. جای این است كه بحث شود آیا ایمان و اعتقاد مذهبی یك سرمایه است برای بشر كه اگر آن را از دست داد یكی از سرمایه های زندگی و حیات را از دست داده، یا اینكه یك قید و سرباری است، اگر آن را از دست داد در زندگی چیزی را نباخته بلكه باری را از دوش خود برداشته است؟

ادامه مطلب...

راه به دست آوردن ایمان

به آنچه باید ایمان داشت                
در اینجا ازچگونگی به‌دست آوردن و راه‌های کسب ایمان بحث می‌کنیم. زیرا صرف آشنایی با راه‌های کسب ایمان نمی‌توان به ایمان دست یافت، بلکه با همّت بلند و اراده‌ی قوی و تحمل مشکلات و ریاضت‌ها می‌توان به چنین سرمایه‌ی گران‌بهایی رسید که:
(نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود)

(مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد)

ادامه مطلب...

منظور از لقاء الله

پرسش: منظور از «لقاء الله» چيست؟
پاسخ: در آيات متعددي از قرآن مجيد اشاره به قيامت و رستاخيز مي کند تعبير به «لقاء الله» يا «لقاء ربّ» است.
اين تعبير بسيار پرمعني و عميق است، هر چند جمعي از مفسّران، بسيار ساده از کنار آن گذشته اند.
گاه گفته اند منظور از «لقاء الله» ملاقات فرشتگان خدا در قيامت است.
گاه گفته اند منظور ملاقات حساب و جزاء و ثواب او است.
و گاه گفته اند معني ملاقات حکم و فرمان اوست.
و به اين ترتيب هر کدام کلمه اي را در تقدير گرفته اند، بدون شک منظور ملاقات حسي پروردگار نيست، چرا که ملاقات حسي تنها در مورد اجسام است که داراي مکان و زمان و رنگ و کيفيات ديگرند، به طوري که مي توان آنها را با چشم ظاهر ديد.

ادامه مطلب...

ادراک ذات پرودگار

پرسش: چرا ذات پروردگار را نمي توان درک کرد؟
پاسخ: نکته ي اصلي در مسئله، نامحدود بودن ذات پاک خداوند و محدود بودن عقل و علم و دانش ماست. او وجودي از هر نظر بي نهايت است، ذات او و هم چنين صفات او مانند علم و قدرت بي پايان و نامحدود است. و از سويي ديگر ما و تمام آنچه به ما مربوط است اعم از علم و قدرت و حيات ما و زماني و مکاني که در اختيار داريم همه محدود است. با اين همه محدوديت چگونه مي توانيم به آن وجود نامحدود و صفاتش احاطه پيدا کنيم؟ چگونه علم محدود ما مي تواند از آن وجود نامحدود خبر دهد. آري ما مي توانيم در عالم انديشه و فکر از دور شبحي ببينيم، و اشاره اجمالي به ذات و صفاتش کنيم، ولي رسيدن به کنه ذات و صفات يعني آگاهي تفصيلي از او براي ما ممکن نيست.
از سوي ديگر يک وجود بي نهايت از هر جهت مثل و مانندي ندارد، و منحصر به فرد است چرا که اگر مثل و مانندي داشت هر دو محدود بودند. حال چگونه ما مي توانيم به وجودي پي ببريم که هيچ گونه مثل و مانندي براي او سراغ نداريم، و هر چه غير او مي بينيم ممکنات است، و صفاتش با صفات واجب الوجود کاملاً متفاوت . نمي گوييم ما از اصل وجود او، از علم وقدرت و اراده و حيات او بي خبريم، بلکه مي گوييم ما يک معرفت اجمالي از همه ي اين امور داريم و هرگز به عمق و باطن آن به عقل راه نمي يابيم و مرکب عقل همه ي فرزانگان عالم بدون استثناء در اين راه لنگ است .[1]

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15