پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 21 آذر 1396

آگاهی امام به شهادتش

پرسش:
چگونه امام با علم به شهادت اقدام به نهضت عاشورا نموده اند؟
با اینکه قرآن کریم میفرماید:
«وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» 1 و خویشتن را به دست خویش به هلاکت می اندازید.
جواب به این سوال مهم به این شرح میباشد:
اولاً: اگر علم به شهادت و به استقبال مرگ رفتن تعارض به این آیه داشته باشد نه تنها نهضت حسین بن علی علیه السلام را بلکه شهادت همه شهیدان می بایست زیر سوال برود. چون کسانی که در مسیر جهاد و قتال با کفار و مشرکان و ظالمین قرار می گیرند. می دانند که به شهادت می رسند و اگر جهاد نمودن با علم به شهادت مصداق تهلکه باشد پس باید جهاد تعطیل شود.


ثانیاً: آنچه را که آیه مبارکه نهی کرده است ورود در تهلکه است، تهلکه در جایی معنا پیدا میکند که کشته شدن هیچ نفع عقلی و شرعی نداشته باشد. مثلا اگر بدعت بزرگی مانند تبدیل خلافت به سلطنت باشد نداشته باشد. مثلا اگر بدعت بزرگی مانند تبدیل خلافت به سلطنت باشد. نه تنها چنین شهادتی مصداق تهلکه نیست، بلکه تخصصا از دایره آیه خارج است.
ثالثاً: از نظر ما آن چیزی که نهضت ابا عبدالله علیه السلام و شهادت اصحابش ارزش ویژه ای داده است، همین علم به شهادت و جزئیات شهادت است. بنابراین علم امام علیه السلام و نیز اصحابِ حضرت در عاشورا به شهادت، نه تنها از میزان ارزش شهادت نمی کاهد، بلکه بر ارزش و مرتبه شهادت آنان افزوده می گردد،  زیرا که آنان علم به شهادت داشتند نه اجبار بر شهادت به این مطلب مهم دقت کنید.
رابعاً: این آیه بر خلاف تصور ایراد کننده در مقام تحریض و تشویق مسلمین به مرگ و شهادت است. ابو ایوب انصاری می گوید آن آیه در حق ما نازل شده است زیرا ما مشغول یاری رسول خدا بودیم و دست از خانواده و اموال خویش برداشتیم و به اصلاح امور خود اقدام نکردیم تا امور زندگی ما از هم پاشید. 2
خامساً: هر چند امام از نظر باطنی و غیبی علم به جزئیات سفر داشتند ولی این علم باطنی مانع از علم ظاهری و عمل به تکلیف که همان پاسخ دادن به دعوت کوفیان است نمی شود. زیرا جایگاه و کاربرد«علم باطنی»،«علم ظاهریِ» متفاوت است. آگاه بودن از اصل شهادت و جزئیات آن از آن جهت است که امام در آزمون دشوار تری قرار بگیرد. ولی علم ظاهری به این جهت است که تکلیف انجام بگیرد و روند ظاهری هدایت پیش رود و حجت بر مردم تمام شود.
در اینجا نیز هر چند امام حسین  علیه اسلام علم باطنی داشتند که سفر به کوفه به شهادت ختم خواهد شد، ولی به دلیل اتمام حجت بر مردم کوفه به سوی ایشان حرکت کردند زیرا لازمه هدایت گری امام همین بود.
والسلام
نویسنده: سعید شریف دینی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع و مآخذ:
1. سوره مبارکه بقره آیه 195
2. لهوف صفحه30
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15