پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 21 آذر 1396

کلام و عقاید

کلام و عقايد
پرسش:
آيا دوزخ همچون بهشت جاويدان است؟اگر جهنم ابدي باشد شايد از عدل الهي به دور باشد چون هر گناهي حدي براي مجازات و عذاب دارد.اگر جهنم ابدي نيست عاقبت دوزخيان چه مي شود؟
پاسخ:
آخرين منزلگاه بشر در سير عالم وجود،بهشت يا جهنم است.آنان که وارد بهشت مي شوند ،هميشه و جاودان در آنجا زندگي مي کنند و در ناز و نعمت به سر مي برند اما آنان که به جهنم مي روند ،دو دسته هستند:


دسته اول:مدتي در آنجا مجازات مي شوند و وقتي حسابشان پاک شد ،از جهنم بيرون مي آيند و وارد بهشت مي شوند.
دسته دوم:گروهي از جهنميان براي هميشه در آنجا مي مانند و جايگاه ابدي آنان دوزخ است.
ازمنابع اسلامي استفاده مي شود که عموم افراد پاک و با ايمان،در بهشت جاودانه خواهند بود و برخي از گناهکاران (که وجود آنها غرق کفر و انکار و گناه و تجاوز است)براي هميشه در عذاب دوزخ مي مانند.[پرسش و پاسخ هاي برگزيده،ويژه ماه رمضان/سيد محمد اکبريان،ص82]
به تعبير قرآن کريم ((بَلَى مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيـئَتُهُ فَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ))[سوره بقره،آيه 81]
آري کسي که مرتکب گناهي گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه کند ،چنين کسي اهل دوزخ است وجاودانه در آن خواهد ماند.
از ديدگاه شيعه خلود در جهنم فقط براي کفار و مشرکان و منکران خدا وقيامت و انبياء است و مسلمانان مؤمن ،گرچه مرتکب گناه کبيره شده باشد،دائما در جهنم نمي ماند ،بلکه پس از چشيدن عذاب به مقدارلازم بالاخره نجات پيدا ميکند و اهل بهشت مي شود.
اين گروه مي تواند شامل مستضعفان فکري ساير اديان الهي نيز باشد.اما در مورد کفار که چگونه ممکن است آن ها مثلا هشتاد سال عمر بکنند ،اما تا ابد در جهنم بسوزند؟بايد گفت:مجازات و کيفرها سه گونه است:
1-مجازات قرار دادي ،همان کيفر ها و مقررات جزايي است که در جوامع بشري قانون گذاران الهي يا غير الهي وضع ميکنند ،مثل حد شراب خوار،دزد،قاتل و...در اين گونه مجازات تناسب بين جرم و کيفر لازم است.چنان که در اسلام چنين ملاحظه شده است.و کسي که زن ندارد تفاوت وجود دارد بين کسي که بار اول دزدي کرد و کسي که دزد حرفه اي است،تفاوت وجود دارد و...
2-مجازاتي که با عمل رابطه تکويني يا علت و معلولي دارد،مثلا بين خوردن سم و مسموم شدن رابطه تکويني وجود دارد،چه شخص بداند و چه نداند،بچه باشد يا بزرگ،گناهکار باشد يا بي گناه،...فرقي نمي کند هر کسي بخورد مسموم مي شود.در اين جا شايد در ظاهر تناسب نباشد مثلا يک لحظه تصميم به خوردن سم مي گيرد و براي هميشه جان خود را از دست مي دهد.[پرسش و پاسخ هاي برگزيده،ص83]
3-مجازاتي که تصميم و عينيت يافتن جرم و گناه است.در قرآن آمده است آناني که اموال يتيمان را از راه ظلم و غير شرعي مي خورند در واقع آتش در شکم خود وارد مي کنند.[سوره نساء،آيه 10]
يني مال يتيم به صورت آتش در مي آيد و همين طور ساير گناهان چنين است.[مجموعه آثار،استاد شهيد مطهري،ج1،ص225]
در اين نوع از مجازات هم تناسب بين جرم و کيفر لازم نيست،چون در حقيقت کيفري از طرف خداوند وضع نشده است ،بلکه عمل شخص تجسم پيدا مي کند وبه اين شکل در مي آيد.
کفر وشرک به خدا که ريشه اي نفساني دارد و روان انسان را در تاريکي مطلق قرار مي دهد در سراي ديگر تجسم عيني و اخروي آن رنگ ابديت را دارد و مايه کيفر دائمي مي شود.
در مورد گناهان هم مي شود گفت:گرچه گناه در دوران محدود انجام گرفته است،اگر تمام وجود انسان را پر کرده باشد گناه مبدأ توليد وپيدايش رنج و عذاب هميشگي در سراي ديگر مي گردد.[اقتباس از منشور جاويد،ج9،ص400،استاد جعفر سبحاني]
نويسنده و نامه نگار:علي اصغر صرفه جو


تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15