پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 21 آذر 1396

ادراک ذات پرودگار

پرسش: چرا ذات پروردگار را نمي توان درک کرد؟
پاسخ: نکته ي اصلي در مسئله، نامحدود بودن ذات پاک خداوند و محدود بودن عقل و علم و دانش ماست. او وجودي از هر نظر بي نهايت است، ذات او و هم چنين صفات او مانند علم و قدرت بي پايان و نامحدود است. و از سويي ديگر ما و تمام آنچه به ما مربوط است اعم از علم و قدرت و حيات ما و زماني و مکاني که در اختيار داريم همه محدود است. با اين همه محدوديت چگونه مي توانيم به آن وجود نامحدود و صفاتش احاطه پيدا کنيم؟ چگونه علم محدود ما مي تواند از آن وجود نامحدود خبر دهد. آري ما مي توانيم در عالم انديشه و فکر از دور شبحي ببينيم، و اشاره اجمالي به ذات و صفاتش کنيم، ولي رسيدن به کنه ذات و صفات يعني آگاهي تفصيلي از او براي ما ممکن نيست.
از سوي ديگر يک وجود بي نهايت از هر جهت مثل و مانندي ندارد، و منحصر به فرد است چرا که اگر مثل و مانندي داشت هر دو محدود بودند. حال چگونه ما مي توانيم به وجودي پي ببريم که هيچ گونه مثل و مانندي براي او سراغ نداريم، و هر چه غير او مي بينيم ممکنات است، و صفاتش با صفات واجب الوجود کاملاً متفاوت . نمي گوييم ما از اصل وجود او، از علم وقدرت و اراده و حيات او بي خبريم، بلکه مي گوييم ما يک معرفت اجمالي از همه ي اين امور داريم و هرگز به عمق و باطن آن به عقل راه نمي يابيم و مرکب عقل همه ي فرزانگان عالم بدون استثناء در اين راه لنگ است .[1]

ادامه مطلب...

مقصود از شيطان در قرآن

پرسش: «مقصود از شيطان در قرآن چيست؟»
پاسخ: کلمه ي «شيطان» از ماده ي «شطن» گرفته شده، و «شاطن» به معني «خبيث و پست» آمده است و شيطان به موجود سرکش و متمرّد اطلاق مي شود، اعم از انسان و يا جن و يا جنبندگان ديگر، و به معني روح شرير و به دور از حق، آمده است، که در حقيق همه اينها به يک قدر مشترک بازگشت مي کنند.
بايد دانست که «شيطان» اسم عام «اسم جنس» است، در حالي که «ابليس» اسم خاص(علم) مي باشد، و به عبارت ديگر «شيطان» به هر موجودي موذي و منحرف کننده و طاغي و سرکش، خواه انساني يا غير انساني مي گويند، و ابليس نام آن شيطان است که آدم را فريب داد و اکنون هم با لشکر و جنود خود در کمين آدميان است.
از موارد استعمال اين کلمه در قرآن نيز برمي آيد که شيطان به موجودي موذي و مضر گفته مي شود، موجودي که از راه راست برکنار بوده و در صدد آزار ديگران است، موجودي که سعي مي کند ايجاد دو دستگي نمايد، و اختلاف و فساد به راه اندازد . چنان که مي خوانيم:
«إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء ... »(مائده 91)
«شيطان مي خواهد بين شما دشمني و بغض و کينه ايجاد کند...»

ادامه مطلب...

ترازوي سنجش اعمال در قيامت

پرسش : «ترازوي سنجش اعمال در قيامت چگونه است؟»
پاسخ: آنها که ترازوهاي آن جهان را همچون ترازوهاي اين جهان پنداشته اند مجبور شده اند که براي اعمال انسان ها در آن جا نوعي سنگيني و وزن قائل شوند، تا قابل توزين با آنها ترازوها باشد.
ولي قرائن نشان مي دهد که منظور از «ميزان» وسيله ي سنجش به معني عام آن است، زيرا مي دانيم هر چيزي وسيله ي سنجش مناسب خود دارد، وسيله ي سنجش حرارت را «ميزان الحرارة» يا «دماسنج» مي گويند، و وسيله ي هوا را «ميزان الهواء» يا «هواسنج».
بنابراين منظور از ميزان هاي سنجش اعمال کساني هستند که اعمال نيکان و بدان را با اعمال آنها مي سنجند، چنان که مرحوم علّامه مجلسي از شيخ مفيد نقل مي کند که در روايت آمده «اِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيتِهِ(عليهم السّلام) هُمُ الْمَوازِينُ»؛ «اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او (عليهم السّلام) ميزان هاي عدل قيامتند .»1

ادامه مطلب...

آیا شیطان می تواند بر پیامبران تسلط یابد؟

«به نام خدا»
پرسش : «آيا شيطان مي تواند بر پيامبران تسلّط يابد؟»
قرآن به طور آشکار مي گويد خداوند به شيطان اعلام کرد راهي بر بندگان حقيقي من نداري! در صورتي که شيطان بر حضرت آدم (عليه السّلام) راه يافت و او را فريب داد! با اين که آن حضرت علاوه بر اين که از بندگان واقعي خدا بود، يکي از برگزيدگان خدا به شمار مي رود، کسي که مقام برگزيدگي(صفي الله) به دست آورد، ناچار مرحله ي عبوديت واقعي را طي نموده است؟
پاسخ : آن چه خداوند به شيطان خاطر نشان ساخت اين است که وي نمي تواند بندگان حقيقي او را اغوا کند و کردارهاي زشت و حرام را در نظر آنها زيبا جلوه دهد و در نتيجه آنها را از شاهراه ايمان و اطاعت به سوي کفر و معصيت بکشاند.
عملي که در بهشت از آدم (عليه السّلام) سر زد يک عمل شيطاني نبود تا بدين وسيله شيطان به او راه پيدا کند، بلکه ترک اولايي بيش نبوده است.
اصولاً هر کس با ميل، دريچه هاي قلب خود را به روي شيطان مي گشايد وگرنه او بدون اجازه خود ما از اين مرز نمي گذرد و البته پيامبران چنان اجازه اي را به او نمي دهند.

ادامه مطلب...

با دانشمندانی مثل انیشتین و … در قیامت چگونه برخورد می شود؟

سؤال: در آخرت نسبت به مخترعان و دانشمندانی مانند: ادیسون، و غیره … چگونه برخورد می شود؟
جواب: باید گفت که اگر ادیسون به دین، « جاهل قاصر » بوده، ان شاءالله بهشتی است.
از نظر عقلی، اگر کسی برای غیر خدا کار کند، مزدش را باید از غیر خدا بگیرد و اگر برای خدا کار کند، مزدش را باید خدا بدهد.
ادیسون هم اگر نیت خدایی داشته، خدا به او مزد می دهد و اگر نیت اش خود نمایی بوده، در این صورت، خودش را نشان داده و مزدش را گرفته، و اگر غرض او خدمت به خلق بوده، خدمت اش را کرده و مزدش را هم از تحسین مردم گرفته است. پس اگر کارش رنگ خدایی داشته، خدا هم به خاطر آن، به او مزد می دهد.
از روایات نیز استفاده می شود آنها که مسلمان نیستند و خدمتی می کنند، و خداوند در عذابشان و در حساب و کتاب روز قیامت آنها تخفیف می دهد.[۱]
و این تخفیف هم خیلی مهم است و از باب لطف الهی است و الا طلبی در کار نیست و حتی ممکن است کسانی که به طور عمدی و دانسته حق را انکار می کنند، ولی در عین حال در نامه ی عملشان خدمت به خلق داشته اند، مورد تخفیف واقع شوند؛ زیرا جهنم نیز مراتب مختلفی دارد و این کم و زیادها در رحمت الهی لحاظ       می شود.[۲]

ماهیت شیعه

سوال: منظور از شیعه چیست؟

پاسخ:

« شیعه » در لغت عرب به معنای « پیرو » است. قرآن مجید می فرماید: « و انّ مِن شیعته لِابراهیمُ »[۱]؛   ( یکی از پیروان نوح، ابراهیم است ) اما در اصطلاح مسلمانان، شیعه به گروهی اطلاق می شود که معتقدند پیامبر صلی الله علیه و آله  پیش از درگذشت خود، جانشین خویش و خلیفه ی مسلمین را در مناسبت های متعددی؛ از جمله در روز هیجدهم ذی الحجّه، سال دهم هجری که به روز « غدیر» معروف است در یک اجتماع بزرگ معین فرمود و او را به عنوان مرجع سیاسی، علمی و دینی پس از خود، تعیین نمود.

توضیح آن که : پس از پیامبر گرامی، مهاجر و انصار به دو گروه تقسیم شدند:

ادامه مطلب...

قرآن و تسخیر کرات آسمانی

سوال:

آیا در قرآن کریم راجع به کرات آسمانی که فعلاً دانشمندان تا حدودی موفق به تسخیر آن شده اند تذکّری داده شده یا نه و آیا توفیق بیشتر در این باره پیدا خواهند نمود یا خیر؟

پاسخ:

شکی نیست که بشر از آن روزی که قدم به دایرة وجود نهاده رو به تکامل است؛ هم اکنون نیز می بینیم که روزی نمی گذرد مگر این که قدمهای برجسته ای به سوی تکامل و به منظور کشف رازهای نهفته در عالم آفرینش بر می دارد. از این نظر هیچ مانعی ندارد که روزی فرا رسد که با نیرو و قدرت خدادادی دامنة زندگی خود را در کرات آسمانی نیز پهن کند.

ادامه مطلب...

آسمانهای هفتگانه در منظر قرآن کریم

در قرآن اشاره به آسمانهای هفتگانه شده منظور چیست؟

پاسخ: درباره ی « آسمانهای هفتگانه » که در قرآن هم به آن اشاره شده دانشمند اسلامی و مفسّران چند تفسیر ذکر کرده اند:

۱- منظور از عدد هفت در اینجا کثیر است؛ یعنی، آسمانهای متعدّد، یعنی کرات فراوانی آفریده است، و بسیار می شود که در زبان عربی و فارسی یا زبانهای دیگر، اعدادی را به عنوان تکثیر ذکر می کنند، یعنی عدد را می گویند و منظور از آن خصوص مقدار معیّنی نیست، بلکه مقصود از آن بیان زیادی یک موضوع است.

مثلاً: بسیاری می شود که در فارسی می گوییم پنجاه مرتبه این سخن را به تو گفتم، یا ده مرتبه کردم؛ در حالی که نظر خاصّی روی عدد پنجاه و ده نیست، بلکه منظور این است که بسیار آن مطلب را گفته ایم یا از طرف خود مطالبه نموده ایم. قرآن درباره کلمات خدا- معلومات خدا- چنین می فرماید: «وَلَوْ أَنَّمَا فِی الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ کَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ﴿۲۷﴾

ادامه مطلب...

علت آفرینش جن ها

سوال:چرا خدا جن ها را آفرید تا مردم را اذیّت کنند؟
جواب: چه کسی گفته که جن ها مردم را اذیّت می کنند؟ جن ها چه کار به کار ما آدم ها دارند؟
چرا ما آدم ها فکر می کنیم جن ها مردم آزار هستند؟ جن ها کاری به کار ما آدم ها ندارند. آن ها دنبال برنامه زندگی خودشان هستند. من سال ها زندگی می کنم و در این مدت حتّی یک بار جن مرا اذیّت نکرده است. ومزاحمتی برایم نداشته اند گاهی باد، در اتاق را حرکت می دهد و ما می گوییم جن آمد. یا گربه ای، توی حیاط خانه سرو صدا می کند و خیال می کنیم جن آمده است، در حالی که چنین نیست.
قرآن کریم، وجود جن را قبول دارد و در چندین آیه، از آن سخن گفته است و حتّی یک سوره نیز به نام « جن »
در قرآن هست؛ امّا اصلاً حرف های بی پایه و اساس برخی که می گویند جن ها موجوداتی موذی و ترسناک اند
نمی پذیرد. اگر خودت فکر کنیم می بینیم آیا این همه آدم کشی ها و خلاف کاری ها، کار جن هاست یا انسان ها
این همه جنایت ها و آدم کشی ها کار جن هاست یا آدم های جنایت کار، آری خدا موجودات زیادی را آفریده که بر سر سفره رحمت و لطف او نشسته اند و از نعمت های پروردگار استفاده می کنند. خدای مهربان ماهی ها، پرنده ها ، چرنده ها، جزنده ها و صدها نوع دیگر از موجودات را خلق کرده که هر کدام درجایی زندگی      می کنند. از این نظر، جن ها هم مثل: بقیه موجوداتند. اگر دیده ای که بعضی ها جن ها را بد و ترسناک معرفی می کنند، بدان که هیچکدام از آن ها جن ندیده اند. این طور حرف ها از روی نا آگاهی زده می شود. فکرت را به این چیزها مشغول نکنیم.


مهلت دادن به شیطان

سوال: چرا با آنکه ابلیس صریحاً اعلام کرد که «قصد فریب فرزندان آدم را دارد» و خداوند نیز می دانست که چنین می کند، به او مهلت داد و او را در همان آغاز نافرمانی، به هلاکت نرساند؟

این پرسش، پرسشی بنیادین است که برای هر اندیشمند مسلمانی به گونه‏ای رخ مینماید و پاسخ به آن جنبه‏ های مختلف را در بر می گیرد:
در این پرسش سه طرف - خداوند، انسان و شیطان - قرار دارد که به طور مختصر به بررسی آنها میپردازیم:
1- هدف خداوند از خلقت انسان آن بود که او را به کمال برساند؛ یعنی، هدف مربوط به فعل خداوند می شود و نه به فاعل؛ زیرا خداوند خود کامل مطلق است و نمی توان غایت و هدفی برای ذات او تصوّر کرد.
2- تبلور کمال انسان، معرفت خداوند است و معرفت در گرو عبادت او به سوی کمال می باشد؛ از این رو خداوند فرمود: (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ) «جن و انس را تنها برای عبادت خود آفریدم»[ذاریات/56] پس انسان عبادتگر با معرفت خداوند با برنامه ی آگاهانه و با اختیار این مسیر را انتخاب کرده است.

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15