پیامبراسلام(ص):محبوبترين كارها در پيش خدا كاريست كه دوام آن بيشتر است،اگر چه اندك باشد.(نهج الفصاحه ص 167 ، ح 73)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: جمعه, 29 دی 1396

اثبات ولایت حضرت علی (علیه السلام) در آیات و روایات شیعه و سنی بخش اول

بسم الله الرحمن الرحیم
تحفه ای از عبد ذلیل به مقام سید المسلمین و امام المتقین، امیرالمؤمنین علی علیه السلام« وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْل»ُ«یوسف/88»

اثبات فضیلت و ولایت حضرت علی (علیه السلام) درآیات و روایات شیعه و سنی
مقدمه:
خداوند تبارک وتعالی پیامبرانی را برای هدایت مردم فرستاده است تا حجتش را تمام کند و عذر و بهانه ای برای احدی باقی نماند رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ :پيامبرانى كه مژده‏رسان و بيم‏دهنده بودند تا مردم را [در دنيا و آخرت در برابر خدا] پس از فرستادن پيامبران، عذر و بهانه و حجتى نباشد.
پیامبران و رسلی که اولین آنها حضرت آدم (علی نبینا و آله وعلیه السلام)وآخرین آنها پیامبر خاتم، حضرت محمدمصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم)زحمات زیادی را برای دعوت مردم به یکتا پرستی و دعوتهای الهی متحمل شدند.


تمامی پیامبران وظایف و رسالتی از طرف خداوند داشتند که مأمور به انجام و ابلاغ آن بوده اند و آنرا از طریق وحی دریافت می کرده اند.پیامبر خاتم (صلی الله علیه وآله وسلم)نیز دارای چنین وظایفی بوده است و استثناء نبوده است.از وظایف و رسالت خطیر و مهم رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)که عدم تبلیغ آن مساوی با عدم تبلیغ رسالت است«وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ‏ رِسالَتَه‏»  مسأله جانشینی حضرت و امامت است.
مسأله امامت از صدر اسلام مورد اهمیت صحابه و بعد از آن، مورد توجه تمامی علماء قرار گرفته است.این موضوع اینقدر اهمیت دارد که خداوند می فرماید این مقام به کسانی داده می شود که دارای عصمت باشند«قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ :پروردگارش [به خاطر شايستگى ولياقت ابراهیم (علی نبینا و آله و علیه السلام)فرمود: من تو را براى همه مردم پيشوا و امام قرار دادم. ابراهيم گفت: و از دودمانم [نيز پيشوايانى برگزين‏]. [پروردگار] فرمود: پيمان من [كه امامت و پيشوايى است‏] به ستمكاران نمى‏رسد.»
جانشینی و امامت و فضیلت حضرت علی (علیه السلام)هم در آیات قرآن و هم در روایات شیعه و سنی از زبان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)مطرح شده است و هم صحابه آن را روایت کرده اند و کتابها در این زمینه نوشته اند و دشمنان هر چه سعی کرده اند آنرا مخفی کنند باز هم نتوانسته اند آنرا از بین ببرند« يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُ‏ نُورِه‏:مى‏خواهند نور خدا را با دهان‏هايشان خاموش كنند در حالى كه خدا كامل كننده نور خود است».
در این مقاله جهت آگاهی و راهنمایی ره جویان حقیقت، نمی از دریای بیکران فضیلت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)وچند آیه ای از آیات نور الهی را با استدلال علمای شیعه و سنی و همچنین چند روایت از روایات بی شمار را ذکر می کنیم تا به خواست خداوند آنهایی را که تعصب ندارند و دنبال حقیقت هستند رهنما و ثمربخش باشد انشاءالله.
فضیلت حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
آيات فراواني در قرآن كريم در فضائل امير مؤمنان وبرتري وي بر ديگران نازل شده است . و بسياري از علماي شيعه و سني حداقل 350 آيه را در اين باره برشمرده‌اند كه ما به نقل رواياتي از طريق اهل سنت در اين باره اشاره مي کنيم .
ابن عساكر و سیوطی، از علماي بزرگ اهل سنت مي‌نويسند:
عن ابن عباس، قال: « نزلت في عليّ ثلاثمائة آية » ابن عباس مي گويد: 300 آيه از قرآن كريم در باره علي (عليه السلام)نازل شده است .
و همچنين خطيب بغدادي در تاريخ بغداد هم همین مطلب را مي‌نويسد.
همچنین حاکم حسکانی روایتی را از مجاهد نقل می کند که هفتاد آیه در مورد حضرت علی (علیه السلام)نازل شده که احدی در این فضیلتها با ایشان شراکتی نیست.
أَخْبَرَنَاهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الشِّيرَازِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو بَكْرٍ الْجَرْجَرَائِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا أَبُو أَحْمَدَ الْبَصْرِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ هِشَامُ بْنُ عَلِيٍّ قَالَ:حَدَّثَنَا قَيْسُ بْنُ حَفْصٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يُونُسُ بْنُ أَرْقَمَ، عَنْ لَيْثٍ:عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ: نَزَلَتْ‏ فِي‏ عَلِيٍ‏ سَبْعُونَ آيَةً مَا شَرِكَهُ فِيهِنَّ أَحَدٌ.
همچنین سیوطی در تاریخ خلفاء می نویسد قال: اخرج ابن عساکر عن ابن عباس: قال ما نزل في أحد من كتاب اللّه تعالی ما نزل في علي: آنچه در قرآن برای حضرت علی (علیه السلام)نازل شده برای هیچ شخص دیگری نازل نشده است.
فضائل بی شمار علی (علیه السلام)
عن ابن عباس قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله و سلم): لو أن البحرَ مدادٌ والغياضَ أقلامٌ والإنسَ كتاب والجنَ حساب ما أحصوا فضائلَك يا أبا الحسن - قاله لعلي بن أبي طالب عليه السلام: پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله و سلم) خطاب به على ( عليه السلام)فرمود: اگر دريا مركب، درختان روى زمين قلم و تمام بشر نويسنده و تمام جنّ حسابگر باشند؛ اى على، هرگز نمی توانند فضائل تو را بشمارند.
مباهات خداوند تبارک وتعالی و شادمانی امین وحی به عبادت علی
 بهذا الاسناد عن الإمام محمد بن أحمد بن شاذان هذا، حدثني محمد ابن علي بن الفضل بن زيات، عن علي بن بزيع الماجشون، عن إسماعيل ابن ابان الوراق، عن غياث بن إبراهيم، عن جعفر بن محمد، عن أبيه، عن علي بن الحسين ، عن أبيه قال : قال رسول الله (صلى الله عليه وآله و سلم) : نزل علي جبرئيل (عليه السلام)صبيحة يوم فرحا مستبشرا، فقلت: حبيبي ما لي أراك فرحا  مستبشرا ؟ فقال: يا محمد وكيف لا أكون كذلك وقد قرت عيني بما أكرم الله به أخاك ووصيك وامام أمتك علي بن أبي طالب (عليه السلام)فقلت: وبم أكرم الله أخي وامام أمتي ؟ قال: باهى بعبادته البارحة ملائكته وحملة عرشه وقال: ملائكتي انظروا إلى حجتي في أرضي على عبادي بعد نبيي، فقد عفر خده في التراب تواضعا لعظمتي، أشهدكم انه امام خلقي ومولى بريتي: پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)فرمودند: صبحی جبرئیل را خوشحال و شادمان دیدم، گفتم ای حبیبم چرا خوشحالی؟ عرض کرد چرا خوشحال نباشم در حالیکه خداوند برادرت و جانشینت و امام امتت علی بن ابی طالب (علیهما السلام)را گرامی داشت، پرسیدم به چه چیزی خداوند برادرم و امام امتم را گرامی داشت؟ (جبرئیل)عرض کرد خداوند به عبادت علی بر فرشتگان و حاملین عرش مباهات کرد و (خداوند)فرمود: ملائکه من، بعد پیامبر به حجت من بر بندگانم در زمین نگاه کنید که برای تواضع در برابر عظمت من صورت خود را بر خاک گذاشته است، شما را شاهد می گیرم که علی (علیه السلام)امام  و مولای خلق من است.
از این روایت هم فضیلت حضرت علی (علیه السلام)و هم امامت حضرت به صراحت بیان شده و جای هیچ شک و تردیدی را برای احدی باقی نمی گذارد.
ولادت درکعبه و شهادت در محراب مسجد
 شیخ صدوق وهم طبری نقل کردند:  أخبرنا الرئيس الزاهد العابد العالم أبو محمد الحسن بن الحسين بن الحسن في الري سنة عشرة وخمسمائة، عن عمه محمد بن الحسن، عن أبيه الحسن بن الحسين، عن عمه الشيخ السعيد أبي جعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه، قال : حدثني علي بن أحمد بن موسى الدقاق، قال : حدثنا محمد بن جعفر الأسدي ، قال : حدثنا موسى بن عمران، عن الحسين بن يزيد، عن محمد بن سنان، عن المفضل بن عمر، عن ثابت بن دينار، عن سعيد بن جبير، قال : قال يزيد بن قعنب: كنت جالسا مع العباس بن عبد المطلب وفريق من عبد العزى بإزاء بيت الله الحرام، إذ أقبلت فاطمة بنت أسد أم أمير المؤمنين، وكانت حاملا به لتسعة أشهر، وقد أخذها الطلق، فقالت: رب إني مؤمنة بك وبما جاء من عندك من رسل وكتب، وإني مصدقة بكلام جدي إبراهيم الخليل، وأنه بنى بيتك العتيق، فبحق الذي بنى هذا البيت، وبحق المولود الذي في بطني لما يسرت علي ولادتي . قال يزيد بن قعنب: فرأينا البيت قد انفتح عن ظهره ودخلت فاطمة وغابت عن أبصارنا فيه والتزق الحائط، فرمنا أن ينفتح لنا قفل الباب، فلم ينفتح، فعلمنا ان ذلك أمر من الله عز وجل، ثم خرجت بعد الرابع وبيدها أمير المؤمنين علي (عليه السلام).فقالت: إني فضلت على من تقدمني من النساء لأن آسية بنت مزاحم عبدت الله عز وجل سرا في موضع لا يحب أن يعبد الله فيه إلا اضطرارا، وان مريم بنت عمران هزت النخلة اليابسة بيدها حتى أكلت منها رطبا جنيا، واني دخلت بيت الله الحرام فأكلت من ثمار الجنة وأرزاقها، فلما أردت أن أخرج هتف بي هاتف: يا فاطمة ! سميه عليا، فهو علي، والله العلي الأعلى يقول: إني شققت اسمه من اسمي وأدبته بأدبي ووقفته على غامض علمي، وهو الذي يكسر الأصنام في بيتي وهو الذي يؤذن فوق ظهر بيتي ويقدسني ويمجدني، فطوبى لمن أحبه وأطاعه، وويل لمن أبغضه وعصاه : سعيد بن جبير از يزيد بن قعنب، نقل كرده كه گفت: من با عباس و عده‏اى از بت پرستان (پيروان بت عزى) در بيت اللَّه الحرام نشسته بوديم. درآن هنگام فاطمه بنت اسد، على (عليه السلام)را حامله بود و مدت حملش نه ماهه بود، در مقابل كعبه ايستاد(و)عرضه داشت: اى پروردگارم، من به تو ايمان دارم. پس ديديم ديوار كعبه از هم باز شد، از سمت پشت فاطمه داخل كعبه شد. ما تصميم گرفتيم كه در خانه كعبه را كسى باز كند، در باز نشد. لذا فهميديم كه اين كار از جانب خداوند بوده است. بعد از چهار روز فاطمه (سلام الله علیها) از كعبه خارج شد، در حالى كه قنداق حضرت على (عليه السلام)در بغلش بود. پس فرمود: من از همه زنان گذشته افضل شدم. زيرا من داخل خانه خدا شدم و از ميوه‏هاى بهشت خوردم و از غذاهاى آن ارتزاق كردم. وقتى كه مى‏خواستم بيرون بيايم، ندايى غيبى گفت: اى فاطمه، اين كودك را على نام گذار و خداوند اعلى مى‏فرمايد: من نام او را از نام خودم مشتق كردم، و با ادب خودم او را تربيت نمودم و او را به مشكلترين علوم خود آگاه نمودم.پس اوست كه بتها را در خانه من مى‏شكند (در كعبه) و اوست كه در پشت بام خانه من اذان مى‏گويد و مرا تمجيد مى‏كند. خوشا به حال كسى كه او را دوست بدارد و از او اطاعت كند، و واى بر حال كسى كه دشمن او باشد و بر وى عصيان كند ...  

عَلَمدار و پرچمدار خیبر علی است.
این حدیث به طرق مختلف از اهل سنت نقل شده  که ما آنرا از صحیح مسلم نقل می کنیم:
(حدثنا)قتيبة ابن سعيد حدثنا عبد العزيز (يعنى ابن أبي حازم)عن أبي حازم عن سهل ح وحدثنا قتيبة بن سعيد (واللفظ هذا)حدثنا يعقوب (يعنى ابن عبد الرحمن)عن أبي حازم اخبرني سهل بن سعد ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قال يوم خيبر لأعطين هذه الراية رجلا يفتح الله على يديه يحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله قال فبات الناس يدوكون ليلتهم أيهم يعطاها قال فلما أصبح الناس غدوا على رسول الله صلى الله عليه وسلم كلهم يرجون ان يعطاها فقال أين علي بن أبي طالب فقالوا هو يا رسول الله يشتكي عينيه قال فأرسلوا إليه فاتى به فبصق رسول الله (صلى الله عليه وو آله سلم)في عينيه ودعا له فبرأ حتى كأن لم يكن به وجع فأعطاه الراية: پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم)فرمود روز خیبر پرچم را به مردی میدهم که فتح به دست اوست و خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند همه منتظر بودند که فردا به چه کسی داده می شود، فردا پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)فرمود علی (علیه السلام)کجاست؟ گفتند که چشمش درد می کند پس حضرت فرستادند که بیاید وقتی آمد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)دعا فرمودند چشم حضرت دردش آرام شد و پرچم را به ایشان دادند.      
حدیث منزلت
حدیث منزلت در کتابهای اهل سنت آمده که ما به سند صحیح از صحیح مسلم که از کتابهای معتبر اهل سنت به شمار می آید نقل می کنیم:
 (حدثنا)يحيى بن يحيى التميمي وأبو جعفر محمد بن الصباح وعبيد الله القواريري وسريج بن يونس كلهم عن يوسف الماجشون (واللفظ لابن الصباح)حدثنا يوسف أبو سلمة الماجشون حدثنا محمد بن المنكدر عن سعيد بن المسيب عن عامر بن سعد بن أبي وقاص عن أبيه قال قال رسول الله (صلى الله عليه وسلم) لعلى أنت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبي بعدي قال سعيد فأحببت ان أشافه بها سعدا فلقيت سعدا فحدثته بما حدثني عامر فقال انا سمعته فقلت أنت سمعته فوضع إصبعيه على اذنيه فقال نعم والا فاستكتا ( وحدثنا )أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا غندر عن شعبة ح وحدثنا محمد بن المثنى وابن بشار قالا حدثنا محمد بن جعفر حدثنا شعبة عن الحكم عن مصعب بن سعد بن أبي وقاص عن سعد بن أبي وقاص قال خلف رسول الله (صلى الله عليه وسلم)علي بن أبي طالب في غزوة تبوك فقال يا رسول الله تخلفني في النساء والصبيان فقال اما ترضى أن تكون منى بمنزلة هارون من موسى غير أنه لا نبي بعدي ( حدثنا )أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا غندر عن شعبة ح وحدثنا محمد بن المثنى وابن بشار قالا حدثنا محمد بن جعفر حدثنا شعبة عن سعد ابن إبراهيم سمعت إبراهيم بن سعد عن سعد عن النبي (صلى الله عليه وسلم)أنه قال لعلي اما ترضى أن تكون منى بمنزلة هارون من موسى : پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)در غزوۀ تبوک به حضرت علی(علیه السلام)فرمودند در شهر بمان، حضرت علی (علیه السلام)عرض کرد دوست دارم در جنگ باشم پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)فرمودند تو نسبت به من، به منزلۀ هارون نسبت به موسی هستی مگر اینکه بعد از من پیغمبری نیست.(یعنی تو جانشین من و وصی من هستی ).

روز قیامت واسماء حضرت در منابع اهل سنت فضیلتی دیگر برای علی (علیه السلام) است.
وبهذا الاسناد عن الإمام محمد بن أحمد بن شاذان هذا، حدثنا أبو محمد عبد الله بن الحسين الصالح، عن محمد بن علي الأعرج، عن محمد بن الحسين ابن عبد الوهاب، عن علي بن الحسين، عن الربيع بن يزيد الرقاشي، عن أنس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : إذا كان يوم القيامة ينادون علي بن أبي طالب عليه السلام بسبعة أسماء: يا صديق، يا دال، يا عابد، يا هادي، يا مهدي، يا فتى، يا علي، مروا أنت وشيعتك إلى الجنة بغير حساب: پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)فرمودند: روز قیامت منادی حضرت را با هفت اسم صدا میزند ای راستگو، ای دلالت کننده، ای عبادت کننده، ای هدایت کننده، ای هدایت شده، ای جوانمرد، ای علی و برتر، بعد می گوید تو و شیعیانت به غیر حساب به بهشت بروید.
 لوای حمد به دست علی است  
روى الرّضا عن آبائه عن على (علیه السلام)قال: «قال لى رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله و سلم): ليس فى القيامة راكب غيرنا، و نحن اربعة، فقام اليه رجل من الانصار فقال فداك ابى و أمى انت و من؟ قال: أنا على البراق، و اخى صالح على ناقة اللَّه الّتى عقرت، و عمّى حمزة على ناقتى العضباء، و اخى على على ناقة من فوق الجنة، و بيده لواء الحمد ينادى: لا اله الا اللَّه، محمّد رسول اللَّه»: روایت شده از امام رضا (علیه السلام)از پدرانش از علی بن ابی طالب (علیهم السلام)فرمودند حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند: روز قیامت چهار نفر راکب هستند، من سوار بر براق هستم، برادرم صالح بر ناقه ای که کشتند، برادرم حمزه سوار ناقۀ غضباء، برادرم علی سوار بر ناقه ای از فوق بهشت و به دستش لواء حمد است که ندا می زند لا اله الا اللَّه، محمّد رسول اللَّه.   
افتخار پیامبر و علی(صلوات الله علیهم)
از «ابن عباس»روايت شده كه گفت: از پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)شنيدم كه مى‏فرمود:
خداوند به من پنج چيز داده و به على عليه السّلام پنج چيز، به من جوامع الكلم داده و به على (عليه السّلام)جوامع العلم مرا نبىّ قرار داده، و او را وصىّ، به من كوثر داده و به على (عليه السّلام)سلسبيل، و به من وحى داده و به على (عليه السّلام)الهام و مرا به سوى خود سير داد (معراج)و درهاى آسمان را به روى او باز كرد، تا چيزى را كه من ديدم او هم ببيند و به چيزى كه نظر كردم نظر كرد، سپس فرمود: اى ابن عباس، كسى كه با على (عليه السّلام)مخالفت نمايد، از وى پشتيبانى مكن و با او دوستى نداشته باش، سوگند به كسى كه مرا به حق فرستاد، كسى با او مخالفت نمى‏كند، مگر اين كه خدا نعمت را از او مى‏گيرد و پيش از ادخال او در دوزخ، خلقتش را مشوّه مى‏سازد، اى فرزند عباس، در باره على (عليه السّلام)شك به خود راه مده، همانا شك در او كفر است و باعث خروج ايمان (از دل) و موجب ماندن دائمى در آتش مى‏گردد.

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15