پیامبراسلام(ص):دو چيز را خداوند در اين جهان كيفر ميدهد : تعدي ، و ناسپاسي پدر و مادر.(نهج الفصاحه ص 165 ، ح 58)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: پنج شنبه, 28 تیر 1397

غناء و موسیقی

« وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ » لقمان/۶٫
برخی از مردم، خریدار سخنان بیهوده و سرگرم کننده اند، تابی هیچ علمی، ( دیگران ) از راه خدا گمراه کنند و آن را به مسخره گیرند؛ آنان برایشان عذابی خوارکننده است.
از دیدگاه اسلام، آهنگ هایی که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قوای شهوانی را تحریک نماید، حرام است، ولی اگر آهنگی مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها می گویند: شنیدن آن مجاز است.
امام باقر(ع) فرمود: غنا، از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده ی آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: ( و من الناس من یشتری لهوالحدیث )[۱]
بنابراین غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهی گفته می شود که در قرآن به آن وعده ی عذاب داده است.
در سوره ی حج می خوانیم: ( واجتنبوا قول الزور )[۲] از سخن باطل دوری کنید. امام صادق(ع) فرمود: مراد از   ( قول زور ) آوازه خوانی و غناست.[۳]
از امام صادق(ع) و امام رضا(ع) نیز نقل شده که یکی از مصادیق « لهوالحدیث » در سوره لقمان، غنا می باشد.
در روایات می خوانیم:

ادامه مطلب...

شفاعت ؛ مقاله ای از حضرت آیت الله احدی

شفاعت:
بحثهای مختلفی در اینجاست که اجمالاً به برخی از آن بحثها پرداخته می شود.
ب۱) شفاعت چیست؟
نکته اوّل: شفاعت از شَفع یعنی جفت، در واقع مثل اینکه شخصی شفاعت کننده با شفاعت شونده در برداشتن ناقص جفت می شوند. مثل اینکه زید بتنهایی نمیتوانست معامله کند با عمر شریک شد تا اینکه جبران خسارتهای گذشته خود را بکند.
نکته دوّم: شفاعت در جلب منفعت و خیر و دفع ضرر و شرّ است البته خیر دو گونه اند:
۱- اسباب طبیعی آن خیر را میطلبد مانند تشنگی، گرسنگی اینجا علل طبیعی آن را بسمت آب و غذا می کشاند.
۲- گاهی قوانین عمومی یا خصوصی جامعه، خیر و ضرر را طلب می کند در این صورت شفیع مطرح است. مثل اینکه عبد در برابر اوامر مولی سرپیجی کرده و مشمول مجازات خداوند است شفیع می خواهد تا این عقاب را از او دفع کند. و یا اینکه میخواهد بخیر و کمال معنوی برسد ولی اسباب اجتماعی او را نمی رساند کسی را میخواهد که او را بآن خیر برساند؟ او را شفیع می گویند. پس شفاعت متمم سبب است یعنی اراده شخصی، و راهنمائی شفیع اما کسی که نمیخواهد، شفاعت برای او معنی ندارد.
نکته سوّم: سؤال: آیا شفیع با شفاعت خود تاثیر در اراده خداوند می گذارد؟

ادامه مطلب...

تغذیه در اسلام

اسلام مکتب عدل است، نه مثل غربی ها افراط در مصرف گوشت را توصیه می کند، و نه مثل بودایی ها آن را حرام، و نه مثل: برخی چینی ها خوردن گوشت هر حیوانی را به هر شکل جایز می داند. در اسلام برای مصرف گوشت، شرایط و حدودی است، از جمله:
الف: گوشت حیوانات گوشخوار، را نخورید و دارای آلودگی های مختلف میکروبی و انگلی و… هستند.
ب: گوشت درندگان را نخورید، که روح قساوت و درندگی در شما پیدا می شود.
ج: گوشت حیواناتی که موجب تنفر عمومی است، مصرف نکنید.
د: گوشت حیوانی که هنگام ذبح، نام خدا بر آن گفته نشده نخورید.
ه: گوشت مردار را نخورید، چون هنگام مرگ حیوان، خون پیش از هر چیز دیگر فاسد شده و ایجاد نوعی مسمومیت می کند، از این رو حیواناتی که خفه شده، شاخ خورده، پرت شده، کتک خورده و دریده شده اند و جان دادنشان همراه با بیرون آمدن خون نیست، در اسلام خوردن آنان حرام است.[۱]
از همه ی حیوانات حرام گوشت، فقط نام خوک در آیه آمده، چون مصرف آن رواج داشته است، امام صادق(ع) درباره گوشت مردار فرمود: کسی به آن نزدیک نشد مگر آنکه ضعف و لاغری و سستی و قطع نسل و سکته و مرگ ناگهانی او را گرفت.
خونخواری رسم جاهلیّت بود و این کار، سبب قساوت قلب و بی رحمی می شود تا حدّی که خطر کشتن فرزند یا پدر و مادر را به همراه دارد. خونخوار، رفیق و دوست نمی شناسد.[۲] لذا خوردن خون حرام است، اما تزریق آن اشکالی ندارد.

ادامه مطلب...

چـگونه اعتـماد به نفـس داشـته باشـیم

تعـریف اعتـماد به نفـس

اعتماد به نفس واقعی هیچ گونه ارتباطی با آن چه در زندگی بیرون شما اتفاق می افتد، ندارد. اعتماد به نفس واقعی زاییده شغل شما نیست. اعتماد به نفس راستین نتیجه باور قلبی و درونی شما به توانایی ها و قابلیت هایتان است. این باور که هر کاری را بخواهید می توانید انجام دهید. اعتماد به نفس واقعی همواره از درون خود شما تولید می شود نه از بیرونتان. اعتماد به نفس واقعی زاییده تعهد که هر آن چه لازم باشد، انجام خواهید داد تا به خواسته ها و نیازهایتان برسید. اعتماد به نفس باور شخصی شماست نسبت به روح خودتان به عنوان یک انسان، اعتماد به نفس های واقعی آن است که روی توانایی ها و آگاهی های ما نیز اثر بگذارد.

انـواع اعتـماد به نفـس:

سه نوع اصلی و اساسی اعتماد به نفس هست که ما باید در خود بوجود آوریم: اعتماد به نفس رفتاری، احساسی – عاطفی و در نهایت روحی- معنوی.

اعتماد به نفس واقعی آن است که در هر سه، زمینه های رفتاری، احساسی و معنوی، احساس اعتماد به نفس داشته باشید. بطوری که علاوه بر احساس اقتدار شخصی از تعادل و تناسب خوبی نیز در زندگی بهره مند باشید.

ادامه مطلب...

حـقـوق و وظایـف شهـروندان و دولتـمـردان از مـنظر امام علی(ع)

یکی از مباحث مفید و در خور توجه در سخنان امام علی(ع)، بیان آثار مثبت ادای حقوق متقابل حاکم و شهروندان و پیامدهای منفی ترک آنها است که اطّلاع و آگاهی از آنها، می تواند در تقویت انگیزه ها در جهت ادای حقوق یکدیگر مفید و موثر باشد.

هر یک از حقوق و تکالیف حاکم و شهروندان که در این اثر مطرح شد، انجام یا ترکش، دارای آثار و پیامدهای مثبت و منفی اخلاقی و حقوقی و اجتماعی است که بعضی از آنها در لابه لای مباحث گذشته، مطرح شد. مثلا، در صورتی که دولتمردان، حقوق شهروندان را ادا نکنند، آنان، وظیفه ای در پیروی از دولتمردان ندارند و یا در صورتی که دولتمردان، ظلم و بی عدالتی را پیشه خود سازند، مردم حق اعتراض و شورش و عزل آنان را دارند.

طبعا، پرداختن به یکایک آنها، از حوصله این خاتمه کوتاه و مختصر خارج است، لذا، مروری بر کلمات امام علی(ع) در یکی از خطب نهج البلاغه خواهیم کرد. امام، در یکی از سخنرانی های خود، پس از تبیین حقوق حاکم و شهروندان، آثار و برکات ادای آنها از سوی دو طرف و پیامدهای منفی بی اعتنایی به آنها را بر شمرده تا مردم و کارگزاران و فرماندارن حکومتی حضرت، با آگاهی کامل در جهت انجام دادن وظیفه اجتماعی خویش قدم بردارند، ضمن این که اتمام حجتی از سوی امام محسوب می شود

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15