پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 21 آذر 1396

اثبات و ولایت حضرت علی (علیه السلام) در آیات و روایات شیعه و سنی بخش چهارم

 

 

 

ولایت و جانشینی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام)

آیات در مورد ولایت حضرت علی (علیه السلام)زیاد است که در کتابهای هر دو فریقین آمده است اما ما در اینجا بیشتر با استفاده از منابع و تفاسیر اهل سنت به چند نمونه اکتفا می کنیم چرا که برای اهل بصر و ره جویان حقیقت کفایت می کند.

اما مهم‌ترين آياتي كه در قرآن كريم در باره ولايت امير المؤمنين (عليه السلام)نازل شده:

ادامه مطلب...

اثبات و ولایت حضرت علی (علیه السلام) در آیات و روایات شیعه و سنی بخش سوم

 2- آیۀ تبلیغ.
 أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيم:‏
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ: اى پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن و اگر انجام ندهی، پيامش را نرسانده اى . و خدا تو را از  [ گزند] مردم نگاه مى دارد .
وجه استدلال: آیۀ شریفۀ تبلیغ حکمی را از پیامبرش می خواهد که آنقدر اهمیت دارد که عدم تبلیغ آن مساوی با عدم رسالت است. مطلب، اهمیتش به حدی است که خداوند می فرماید تو را حفظ می کنم.

ادامه مطلب...

اثبات و ولایت حضرت علی (علیه السلام) در آیات و روایات شیعه و سنی بخش دوم

 ولایت و جانشینی حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
آیات در مورد ولایت حضرت علی (علیه السلام)زیاد است که در کتابهای هر دو فریقین آمده است اما ما در اینجا بیشتر با استفاده از منابع و تفاسیر اهل سنت به چند نمونه اکتفا می کنیم چرا که برای اهل بصر و ره جویان حقیقت کفایت می کند.

اما مهم‌ترين آياتي كه در قرآن كريم در باره ولايت امير المؤمنين (عليه السلام)نازل شده:
1-آیۀ ولایت.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيم‏:
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ .[1]

ادامه مطلب...

اثبات ولایت حضرت علی (علیه السلام) در آیات و روایات شیعه و سنی بخش اول

بسم الله الرحمن الرحیم
تحفه ای از عبد ذلیل به مقام سید المسلمین و امام المتقین، امیرالمؤمنین علی علیه السلام« وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْل»ُ«یوسف/88»

اثبات فضیلت و ولایت حضرت علی (علیه السلام) درآیات و روایات شیعه و سنی
مقدمه:
خداوند تبارک وتعالی پیامبرانی را برای هدایت مردم فرستاده است تا حجتش را تمام کند و عذر و بهانه ای برای احدی باقی نماند رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ :پيامبرانى كه مژده‏رسان و بيم‏دهنده بودند تا مردم را [در دنيا و آخرت در برابر خدا] پس از فرستادن پيامبران، عذر و بهانه و حجتى نباشد.
پیامبران و رسلی که اولین آنها حضرت آدم (علی نبینا و آله وعلیه السلام)وآخرین آنها پیامبر خاتم، حضرت محمدمصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم)زحمات زیادی را برای دعوت مردم به یکتا پرستی و دعوتهای الهی متحمل شدند.

ادامه مطلب...

فلسفه روزه

بسم الله الرحمن الرحیم

«روزه» یکی از عباداتی است که هم از جهت اصلاح فردی و تهذیب نفس و هم از جهات اجتماعی و نتایج مادی و معنوی، بسیار مؤثر است. این عبادت یکی از دستورات دین مقدّس اسلام و بلکه همهی ادیان الهی است که اگر آداب و شرایط آن رعایت شود، تأثیرات فراوانی در جسم و روح و روان انسانها دارد.

یک ماه روزهداری به خصوص برای انسانی که اشتغالات گوناگون، او را از پرداختن به خود بازداشته، فرصتی پدید میآورد تا روح خود را از قید و بندها آزاد ساخته و به کسب معنویات و تقویت نیروی اراده و خودسازی مشغول شود و با کسب تقوای بیشتر، خویشتن را برای زندگی پاک و پاکیزه در طول سال آماده سازد

ادامه مطلب...

قرآن و مسأله اقتصاد

اقتصاد اسلامى در قرآن                                   
«مقدمه»
يكى از مهم‌ترين مسايل مبتلا‌بِه جوامع بشري در طول قرون و نیز از اهداف مهم مأموريت‌هاى انبياء مسايل اقتصادى مردم بوده است؛ زیرا استقلال، قدرت مقاومت در مقابل حوادث طبيعى و اجتماعى، ثبات سياسى، قدرت و شوكت فرهنگى هر جامعه‌ای‌، رابطه‌ی مستقيم با حل مشكلات و كمبودهاى اقتصادى آن جامعه دارد. دست يافتن به نظريات اقتصادى هم در بسيارى از موارد از مسايل جهان‌بينى بهره می‌گیرد. نظام‌هاى اقتصادى جهان، هر كدام بر اساس ديدگاه خاصى كه از مبدأ و معاد، هستى و خلقت، انسان و جامعه و روابط آنها دارند، مبنايى براى مسايل اقتصادى خويش دارند كه بر اساس جهان بینی‌شان شكل مى‌گيرد و تبعا، اهداف اقتصادى نيز ريشه در مبانى دارند و اصول نظام اقتصادى بر اساس همان مبانى مطرح، و در جهت تحقق اهداف اقتصادى هستند و به اين لحاظ، نظام اقتصادى متناسب با جهان‌بينى و مبانى آن شكل می‌گیرد. مثلا عقيده به مبدأ و معاد و رابطه‌ی آن دو، مالكيت حق مطلق خدا است، انسان در مالكيت صرفا امانت دار است و... مُبيّن اندیشه‌ی خاص مربوط به اسلام، هستى و زندگى دنيوى است. بنابراين، اين نوع بينش‌ها در تفسير از هستى، جامعه و روابط آن و... در مسايل اقتصادى مؤثر است همان‌گونه كه مسايل اقتصادى و فعاليت‌هاى آن نيز متقابلا در انسان و سرنوشت وى تأثير مستقيم می‌گذارد.1

ادامه مطلب...

حضرت محمد(ص) پیامبر رحمت

رسالت جهانى حضرت محمّد(ص)
محمّد (ص) چهل سال در ميان اجتماعى بى‌سرپرست و لجام گسيخته مى‌زيست كه آثار انسانيت و تمدن، در آن به چشم نمى‌خورد، محمّد(ص) در جامعه‌اى جز تاريكى جهالت، آدمكشى و جنايت، سقوط زنان، شيوع قمار و شراب، افكار و عادات پليد قوم و فقر، بى‌سامانى رنجبران، نمى‌ديد و از اين وضع سخت متأثر مى‌شد.
آرى او، كنار كعبه مى‌رفت، به جاى خداپرستى، بت پرستى مى‌ديد، كعبه را ترك مى‌كرد و بيشتر اوقات فراغت را به خارج مكه مى‌رفت و مدتها در دامنه كوهها و ميان غار مى‌نشست و در آثار خداوند و شگفتى‌هاى جهان خلقت به تفكر مى‌پرداخت و با خداى جهان به راز و نياز سرگرم مى‌شد.

ادامه مطلب...

عید نوروز زیبائی‌ها و شادی‌های آن از منظر اسلام

عید نوروز زیبائی‌ها و شادی‌های آن از منظر اسلام   

مقدمه

نوروز ایرانیان که در آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود ، پیام‌آور نو شدن سال و آمدن گرما و مرگ زمستان و رویش دوباره طبیعت و زمان خروج انسان از عالم خمودگی و پیوستن به طبیعت و شروع به حیات اجتماعی دوباره در جامعه است.

ادامه مطلب...

جنایت آل سعود

بسم الله الرحمن الرحیم


موضوع: راز خیانت آل سعود از منظر قرآن

مقدمه:
انسان در ذات و فطرت خود به امانت عشق می ورزد و از خیانت متنفر است. خیانت  نقض  عهد کردن و برخلاف تعهد عمل کردن است. امانت یعنی حفظ تعهد و نگهداری از چیزهایی که به انسان سپرده شده است و آن شامل امانت در مقابل خداوند و رسول و مردم می شود.

ادامه مطلب...

ایمان مذهبی چیست؟

                                              
ایمان مذهبی
انسان نمی‌تواند بدون داشتن ایده و آرمان و ایمان، زندگی سالم داشته باشد و یا کاری مفید و ثمربخش برای بشریت و تمدن بشری انجام دهد. انسان فاقد هرگونه ایده و ایمان یا به صورت موجودی غرق در خودخواهی در می‌آید که هیچوقت از لاک منافع فردی خارج نمی‌شود و یا به صورت موجودی مردّد و سرگردان که تکلیف خویش را در زندگی، در مسائل اخلاقی و اجتماعی نمی داند. انسان دائما با مسائل اخلاقی و اجتماعی برخورد می نماید و ناچار باید عکس العمل خاصی در برابر اینگونه مسائل نشان بدهد، انسان اگر به مکتب و عقیده و ایمانی پیوسته باشد تکلیفش روشن است، و الّا همواره مردد به سر می برد، گاهی به این سو کشیده شود و گاهی به آن سو، موجودی می گردد ناهماهنگ.

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15