پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 30 مرداد 1397

زمزمه روزه داران

مقدمه :
ضروری ترین وظیفه انسان در اسلام ، خودسازی وتزکیه نفس درپرتوخودشناسی است مسلمان باید خویشتن خویش را بسازد . اسلام مکتبی است که بایستگی را به مسلمانان می آموزد و با احکام نورانی خود آنان را به سوی انسانیت سوق می دهد. لذا خداوند در قرآن می فرماید : «قَد اَفلَح مَن زَکّیهاوَ قَدخابَ مَن دَسّیها» رستگار کسی است که جان را پاک سازد و زیان کارآن که جان را در ظلمت و تاریکی های معصیت پنهان دارد.

ادامه مطلب...

وظایف ماه مبارک رمضان


(سيري در خطبه شعبانيه پيامبر اکرم)
حضرت اميرالمومنين(ع)نقل فرموده اند:
پيامبر(ص)در روزي از روزهاي شعبان,رسول خدا اين گونه خطبه اي خواند:
((ايها الناس قد اقبل اليکم))
اين خطبه به خطبه شعبانيه معروف است که در آنجا آنرا به 26فراز تقسيم کرده وبه شرح مختصري از آن ميپردازيم.

ادامه مطلب...

جرعه ای از دریای فضائل حضرت فاطمه زهراء س

مقدمه
فاطمه زهرا س تنها یک زن معصوم امت اسلامی است که نقش رهبری دارد و به عنوان (حجت) و (أسوه) برای مردم معرفی و اطاعتش نیز واجب می باشد. بنابراین ابعاد فکری و زندگی اش باید کاملاً شناخته شود و پیروان ایشان باید بدانند که زنان نمونه در مسائل تربیتی و پرورش فرزندان، از چه شیوه هایی استفاده کنند و با شوهران خویش چگونه برخورد نمایند؟ و بدانند زن موجودی است اجتماعی؟ و یا در درون خانه بنشیند و به خانه داری و پرورش فرزند مشغول گردد، و همچنین علاوه بر شیوه های تربیتی و پرورش فرزندان، تأمین حقوق شوهر و آیین همسری و رفتارهای ایثارگری او با مردم با اجتماع و آموزش و پرورش اجتماعی را سرلوحه زندگی خود قرار دهد.

ادامه مطلب...

تکنیک بدست آوردن آرامش و شادی از دیدگاه اسلام و روانشناسان

مقدمه
در دنیای پر اضطراب امروز، آرامش و راحتی خیال نعمتی است که بسیاری آرزوی آن را دارند، اما برای رسیدن تنها آرزو کافی نیست، بلکه باید قدم پیش نهاد و کاری کرد. آنچه در پی آید برخی تکنیک های روان شناختی است که ضمن کمک به رفع تشویش و نگرانی ها آرامش، نشاط و شادی را در زندگی ما رونق می بخشد.
۱- با حرکات آرام و صحبت کردن شمرده، احساس آرامش را به جمع منتقل کنید. آیا تا به حال فرد آرامی را دیدید که با صدای بلند صحبت کند؟
۲- اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یکی از با افتخارترین روش های رسیدن به آرامش خاطر رسیده اید، آنگاه می توانید بگویید ، « الا بذکر الله تطمئن القلوب » اگر از خدا دور افتاده اید، اکنون زمان آشتی است. داشتن یک تکیه گاه معنوی در حد تعادل موجب آرامش می شود.
۳- افراد آرام به خود می گویند که برای تغییر گذشته کاری نمی توان کرد، آنگاه از فکر ادامه ی زندگی لذت می برند.
۴- هوای دریا، آب شور و صدای امواج، همگی باعث آرامش می شوند، مسافرت به سواحل دریا را فراموش نکنید.
۵- دست کم روزی ۱۵ دقیقه را در سکوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و نیز چیزهایی که دارید فکر کنید. سکوت عصاره ی آرامش است، با زور نمی توان آن را ایجاد کرد، باید زمانی که فرا رسید آن را بپذیرید. اگر برایتان امکان دارد، دست کم روزی یک ساعت، تنها به اتاقی بروید و در را به روی خود ببندید.

ادامه مطلب...

فلسفه سوگواری و عزاداری و آثار و نتایج آن

مقدمه:
در مقطعی از تاریخ زندگانی بشر, حادثه ای بزرگ و حماسه ای شور انگیز اتفاق افتاد که با ملاحظه ی جمیع خصوصیات , در تاریخ بشر بی نظیر است . فرزند رسول خدا (ص)‌ برای احیای دین اسلام و جلوگیری از انحراف و کجروی هایی که به وسیله حکام اموی در حال شکل گیری و انجام است , آن هم نه به تنهایی بلکه با تمام آبرو و با  به میدان آوردن زنان , کودکان , جوانان و نوجوانان , با اخلاص کامل  و برای  احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر به میدان مبارزه و حماسه و شهادت می آید .
گروهی اندک در برابر جمعیتی زیاد,‌ اهل بیت پیامبر (ص) در برابر کسانی که به ظاهر ادعای مسلمانی دارند و به تجهیزات و نفرات و سواران ورزیده مجهزند. در این جبهه , نو چشم رسول خدا (ص) , حسین بن علی ( علیهما السلام )‌ و فرزندان او قرار دارند و در آن جبهه جاهلان و کینه توزان و ریاست طلبان قرار دارند. در این جبهه اهل بیت امام حسین (ع)‌ و زنان و کودکان و جوانانند و در آن جبهه تشنه و بی قرار امام (ع)‌ قرار دارند و در آن جبهه سنگ دلان به ظاهر انسان امام حسین (ع)‌ تنها جان خویش را در طبق اخلاص نگداشته بلکه هر آنچه داشته است از جان و مال گرفته تا جوانان و نوجوانان و حتی کودکان شیرخوار , همه را به میدان آورده است . همه را با اخلاص کامل , برای احیای دین خدا تقدیم نموده است و بدین سبب ,‌ در پیشگاه حضرت حق دارای مرتبتی بسی عظیم در دنیا و آخرت است.

ادامه مطلب...

اربعین در فرهنگ عاشورا

اشاره:
عدد اربعین , یک ویژگی دارد که آن را از سایر عددها متمایز می کند. عدد ۴۰ از اعداد متبرکه است . از این رو بسیار از امورات و یاضیات و عبادات به عدد ۴۰ که می رسد تکمیل می شود؛‌بلکه آثار بسیار بزرگی ,‌بر این عدد مترتب است.
غالب انبیاء (ع)‌در سن ۴۰ سالگی به مقام رسالت رسیدند. در «منهج الصادقین » می نویسد: به هیچ پیغمبری , پیش از ۴۰ سالگی , وحی نازل نشد. در حدیثی آ,ده است : حضرت محمد بن عبد الله (ص) در روز بیست و هفتم رجب در حالی که ۴۰ سال داشتند , به رسالت الهی برگزیده شدند.[۱]
مجلسی (قدس سره) در «بحار» و «جلاء العیون» از رسول خدا (ص) روایت رکده است که فرمود: « یا علی ! هر گاه مؤمنی از دنیا برود,‌آسمان و زمین تا ۴۰ روز برایش گریه می کنند, و هر گاه عالمی بمیرد , آسمان و زمین تا ۴۰ ماه برایش گریه می کنند ,‌ و هر گاه پیغمبری بمیرد و از دنیا برود , آسمان و زمین ۴۰ سال برای او گریه می کنند . پس چون تو را شهید کنند, آسمان و زمین ۴۰ سال بر تو گریه می کنند». ابن عباس گفت: « وقتی که امیر المؤمنین (ع) را در کوفه شهید کردند, تا  ۳ روز آسمان خون بارید , و هر سنگ را که از زمین بر می داشتند , خون تازه زیر آن می جوشید».[۲]
اربعین در فرهنگ عاشورا
در فرهنگ عاشورا, اربعین به چهلمین روز شهادت سید الشهدا (ع) گفته می شود که مصادف با بیستم ماه صفر است. از سنتهای مردمی , گرامیداشت چهلم اموات است که نه تنها در میان ما مسلمانان ؛ بلکه در میان نصار او یهود نیز مورد توجه بوده است . در روز بیستم  صفر که مصادف با اولین اربعین شهادت امام حسین (ع)  است , جابر بن عبدالله انصاری صحابی پیامبر اکرم (ص) از مدینه منوره برای زیارت قبر مطهر آن حضرت به کربلا آمد و اولین کسی بود که قبر امام حسین(ع) را زیارت کرد.

ادامه مطلب...

ماهواره و گوساله سامری، مقاله ای از حضرت آیت الله احدی

این روز ها برخی از مدّعیان فقه و فقاهت و سربازی در راه دین، در میان شبکه های صهیونیست ظاهر می شوند، و خودشان را به عنوان منتقد حکومت ولایی جمهوری اسلامی می دانند. بر خود فرض دیدم از باب امر به معروف و نهی از منکر جملاتی را خیر خواهانه بنویسم؛ و چون کار این حقیر در قرآن و تفسیر است، آیات با هره ای مرا به خود جلب نمود، که راهنمای درونی ام شد، و باورهای مرا بیشتر کرد.
این آیات را در چندین مقاله عرضه می کنم، اندیشمندان فکر نمایند، جوانان بی پیرایه اندیشه نمایند، اگر ایرادی و نقدی دارند بنویسند، تا در صورت پاسخ، رفع شبهه شود، و گرنه قبول نمایم.
مقاله اوّل: قرآن در سوره بقره آیه ۵۱ و ۵۲ و نیز، اعراف آیه ۱۴۸ ماجرای گوساله سامری را مطرح می کند، دورانی که موسی به میقات رفت و چلّه عاشقانه و عارفانه اش را بگذراند، سامری، جسدی را ساخت، که بانگ مخصوص گاو می داد « عجلاً جسداً له خوارٌ »[۱] به بنی اسرائیل گفت: همانطور خدا در درخت صدای خود را به موسی ظاهر کرد « و قالت الشجره انی انا الله » اکنون گوساله ای ساخته شده به دست من با شما تکلّم     می کند، این خدای موسی و خدای شما است « هذا الهکم و اله موسی » طه آیه ۸۸٫
قرآن در سوره بقره می فرماید: « ثم اتخذتم العجل من بعده و انتم ظالمون » آیة الله جوادی آملی در تسنیم، ج۴ ص ۳۹۶ می نویسد: نقش کلمه ی « ثمّ » در طلیعه ی این دو جمله اظهار تعجّب است؛ یعنی با آن که حضور موسی در میقات برای دریافت تورات از بزرگترین نعمت های الهی و فضیلتی برای بنی اسرائیل و نشانه ای برای علوّ درجه ی آنان و سبب تکمیل دین آنان بود در عین حال، قدر آن را ندانسته، به زشت ترین کفر و جهالت مبتلا شدند و این بسی جای تعجّب است.

ادامه مطلب...

دو خاطره از اجنّه

قرآن کریم در رابطه با اجنّه و ایمان آنان می فرماید: جمعی از اجنه گفته اند: ما قرآنِ شگفت آوری را شنیدیم که به راه راست هدایت می کند. پس ما به آن ایمان آورده ایم و هرگز کسی را شریک پروردگارمان قرار نمی دهیم.[۱]
با توجه به مطالب آیه فوق در این رابطه دو داستان می خوانیم:
الف: سعد اسکاف می گوید: روزی با حضرت باقر(ع) کار ضروری داشتم به صحن منزل آن حضرت وارد شده و خواستم به داخل اتاق بروم، امام فرمود: عجله نکن! من در حیاط منزل امام(ع) مدتی جلو آفتاب ماندم…
تا این که بعد از مدتی با کمال شگفتی دیدم که اشخاصی از اتاق خارج شده و به سوی من آمدند. آنان از کثرت عبادت لاغر شده بودند. به خدا سوگند! سیمای زیبا و معنوی آنان مرا چنان شیفته نمود که خود را فراموش کردم. وقتی که به محضر حضرت رسیدم به من فرمود: گویا ناراحت شده ای؟
عرض کردم: آری! به خدا قسم من وضع خود را فراموش کردم. اشخاصی از نزد من گذشتند که همه یکنواخت بودند و من مردمی خوش قیافه تر از این ها ندیده بودم.
امام(ع) فرمود: ای سعد! آن ها را دیدی؟ گفتم: آری فرمود: ایشان برادران تو از طایفه جن هستند عرض کردم خدمت شما می آیند؟
فرمود: آری می آیند و مسائل دینی و حلال و حرام از ما می پرسند.[۲]
ب: ابوحمزه ثمالی می گوید: روزی جهت شرفیابی به حضور امام محمد باقر(ع) اجازه خواستم، گفتند: عده ای خدمت آن حضرت هستند. به همین جهت اندکی صبر کردم تا آنان خارج شوند.

ادامه مطلب...

غناء و موسیقی

« وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ » لقمان/۶٫
برخی از مردم، خریدار سخنان بیهوده و سرگرم کننده اند، تابی هیچ علمی، ( دیگران ) از راه خدا گمراه کنند و آن را به مسخره گیرند؛ آنان برایشان عذابی خوارکننده است.
از دیدگاه اسلام، آهنگ هایی که متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قوای شهوانی را تحریک نماید، حرام است، ولی اگر آهنگی مفاسد فوق را نداشت، مشهور فقها می گویند: شنیدن آن مجاز است.
امام باقر(ع) فرمود: غنا، از جمله گناهانی است که خداوند برای آن وعده ی آتش داده است، سپس این آیه را تلاوت فرمود: ( و من الناس من یشتری لهوالحدیث )[۱]
بنابراین غنا، از گناهان کبیره است، زیرا گناه کبیره به گناهی گفته می شود که در قرآن به آن وعده ی عذاب داده است.
در سوره ی حج می خوانیم: ( واجتنبوا قول الزور )[۲] از سخن باطل دوری کنید. امام صادق(ع) فرمود: مراد از   ( قول زور ) آوازه خوانی و غناست.[۳]
از امام صادق(ع) و امام رضا(ع) نیز نقل شده که یکی از مصادیق « لهوالحدیث » در سوره لقمان، غنا می باشد.
در روایات می خوانیم:

ادامه مطلب...

شفاعت ؛ مقاله ای از حضرت آیت الله احدی

شفاعت:
بحثهای مختلفی در اینجاست که اجمالاً به برخی از آن بحثها پرداخته می شود.
ب۱) شفاعت چیست؟
نکته اوّل: شفاعت از شَفع یعنی جفت، در واقع مثل اینکه شخصی شفاعت کننده با شفاعت شونده در برداشتن ناقص جفت می شوند. مثل اینکه زید بتنهایی نمیتوانست معامله کند با عمر شریک شد تا اینکه جبران خسارتهای گذشته خود را بکند.
نکته دوّم: شفاعت در جلب منفعت و خیر و دفع ضرر و شرّ است البته خیر دو گونه اند:
۱- اسباب طبیعی آن خیر را میطلبد مانند تشنگی، گرسنگی اینجا علل طبیعی آن را بسمت آب و غذا می کشاند.
۲- گاهی قوانین عمومی یا خصوصی جامعه، خیر و ضرر را طلب می کند در این صورت شفیع مطرح است. مثل اینکه عبد در برابر اوامر مولی سرپیجی کرده و مشمول مجازات خداوند است شفیع می خواهد تا این عقاب را از او دفع کند. و یا اینکه میخواهد بخیر و کمال معنوی برسد ولی اسباب اجتماعی او را نمی رساند کسی را میخواهد که او را بآن خیر برساند؟ او را شفیع می گویند. پس شفاعت متمم سبب است یعنی اراده شخصی، و راهنمائی شفیع اما کسی که نمیخواهد، شفاعت برای او معنی ندارد.
نکته سوّم: سؤال: آیا شفیع با شفاعت خود تاثیر در اراده خداوند می گذارد؟

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15