پیامبراسلام(ص):محبوبترين كارها در پيش خدا كاريست كه دوام آن بيشتر است،اگر چه اندك باشد.(نهج الفصاحه ص 167 ، ح 73)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: جمعه, 01 تیر 1397

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/7/23

یکی از مباحث اصلی در توحید صدوق این است که عامل اصلی حجاب برای خدا نور خودش می باشد.«المحتجب بنوره دون خلقه»
علل ندیدن نور خدا:
1-فی الافق التامن(در افق بالاست)
2-والعز الشامخ(وجود نایاب)
3-والملک البازخ
«و ملأ کل شیء نورک» و بقول امام خمینی که فرمود:شاه آبادی نفس مرا به رب العالمین وصل کرد.طلبه اگر وصل به نور خدا نباشد نمی تواند جاذب باشد
بعضی ها می گویند ما میخواهیم گناه کنیم،قرآن در جواب آنها می گوید:«وجوهٌ یومئذ ناظرة الی ربّها ناظرة» «کلا إنهم عن ربهم یومئذ لمحجوبون» در آن روز گناهکار از دیدن پروردگار محجوب می ماند
عصر اخباری ها دوباره دارد تکرار میشود میخواهند علم را از حوزه ببرند و بعضی ها را جائزاللعن می دانند

شیخ مرتضی انصاری از دست اخباری عصبی است(اوائل بحث قطع و ظن).

ملاصدرا میگوید :من آمدم کهک قم که از محضر حضرت معصومه سلم الله علیها استفاده کنم
دو دسته روایت در مورد فلسفه داریم
1-روایاتی که فلاسفه ای مثل ارسطاطالیس را تقدیر میکند
2-روایاتی که ظهور در رد فلسفه دارند(سفینه البحار....).اگر این روایات به معنای ظاهری باشد شبیه به همین روایات درباره  فقهاء هم وارد شده.همانطور که منظور از فقهاء ،فقهای ما امیه نیست؛فقهای عظیم القدر شیعه نیست منظور از فیلسوف هم فیلسوف هوا پرست تظاهر به معقول کننده است
هواستون جمع باشد که دنیا به جنگ علمتون آمد و صد و ده رشته علمی شما رو برد
شما(خطاب به منکرین فلسفه) هنوز فعل لازم ومتعدی را نیاموخته اید،حالا میخواهید متعدی عالم را بفهمید
عزیزان امام رضا علیه السلام در رساله توحیدیه پانزده قاعده توحیدی تأسیس کرد،آیا این قواعدی که امام تأسیس کرده اند بر اساس آکادمی علمی است یا بر اساس تخیلات بعضی ها است.(اشاره به منکرین فلسفه)
سوال من از منکرین فلسفه این است که از کجا فهمیدی که منظور از«یدالله فوق أیدیهم» قدرت خداوند است؟ آیا غیر از این است که از طریق عقلتان فهمیدید
اگر فلسفه در خدمت اهل البیت نیاید ما آن را قبول نداریم(علامه طباطبایی در جلد پنج المیزان می فرماید اگر روزی قاعده ای فلسفی مخالف با حدیث باشد من حدیث را عمل میکنم و فلسفه را میگویم برو)
(در ادامه بحثی از وحدت وجود و اقوال در آن شد)
نکند که منظور هر دو قول(موافقین و مخالفین فلسفه) یک چیز باشد همان«قل هو الله احد» که شما میگویید  در نماز میگویید،ما هم میگوییم.

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15