پیامبراسلام(ص):از نفرين مظلوم بپرهيز زيرا وي به دعا حق خويش رااز خداميخواهد و خدا حق را از حق دار دريغ نمي دارد.نهج الفصاحه ص 161،ح 35)

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی

دفتر آیت الله احدی | مرکز تحقیقاتی آموزشی جوادالائمه علیه السلام

امروز: سه شنبه, 21 آذر 1396

تهافت

موضوع بحث تهافت است

 تهافت از هفت است وقتی عرب می گوید تهافت الفراش یعنی پروانه خود را به آتش زد.در واقع عوامل به آتش کشیدن انسانها
مورد بحث است.حضرت زهرا(س) از پدرش سوال کرد که من شما را کجا می بینم؟ پیامبر فرمود عند الصراط حضرت زهرا فرمود که اگر در صراط نتوانستم کجا ببینم شما را، پیامبر فرمود:عند المیزان حضرت زهرا فرمود : اگر آنجا نشد، پیامبر فرمودند:عند الحساب حضرت زهرا فرمودند اگر آنجا نشد؟ پیامبر فرمود: آنجا که می گویم امتی امتی و فرشتگان می گویند سلّم سلّم

آنجاست که یتهافتون الناس کتهافت الفراش (مردم خود را به آتش می کشند مثل به آتش کشیدن پرندگان خود را) اینجاست که برخی از امت به برکت انحضرت نجات میابند

در آنجا که می فرماید: وما ادراک مالعقبة همان گردنه تهافت است که مردم از سختی خود را به آتش می زنند و علتش این است که در دنیا اینطور بودند یعنی در دنیا حول آتش شهوت و ربا چرخیدند و در اخرت خود را به اتش می اندازد

ادامه مطلب...

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/11/28

بسم الله الرحمن الرحیم

در ادامه بیان امام حسن مجتبی(ع) آن امام ما را توجه به مرز وحدانیت میدهد
وحدانیت، افقی است که قله کمالات را فتح کرده است.
خلق الخلق فکان بدیءاً بدیعاً. به دو شکل خوانده و به دو شکل معنی می شود:1)آفرینش را آفرید هم مبدأ وجود خودش رو معین کرد و هم مبدأ عالم را معین کرد این در صورتی است که کان ضمیرش به خلق برگردد و اما احتمال دوم این است که2)خداوند میخواهد بگوید من هم مبدی ام و هم مبدع، مبدی یعنی اظهار ما کتم خداوند مستور جهان را اظهار میکند و مبدع هم هست یعنی تمام پدیده ها را جدید  و تازه خلق میکنم و یک پدیده تکرار ندارد.
فعلا ما اراد واراد ما....ذلکم الله رب العالمین
با اشاره به این مطلب باید خط بطلان به ارباب و اسباب بکشید زیرا رب الأرباب و مسبّب الأسباب خداوند است

ادامه مطلب...

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/11/1

آخرین بند از حدیث ما درباره فلسفه بعثت بود
دو تا از فلاسفه های بعثت در جلسه قبل عرض شد اما فلسفه بعد:
3)انبیاء آمده اند تا سلوک ما را قوی کنند. «ولیعقل العباد عن ربهم ما جهلو» عقل از ماده عقال به معنای بستن است و انبیاء آمده اند تا عقل ما را به آنچه که نمی دانیم ببندند. انبیاء آمده اند تا حس ما را ماورائی کنند، فلذا دو کار کرده اند:1)فیعرفوهم بربوبیته بما انکروا .به مردم ربوبیت آموختند 2)و یوحدوا بالالوهیت...بعد از انکه ازعالم ماده جدایی حاصل شد بندگی را می آموزد
دو نکته در این حدیث دارم نکته اول روانشناسی است و نکته دوم قرآنی است
1) روانشناسی:چهار حس در ماست:حس زیبایی، حس نیکی،حس دانایی،حس مذهبی اگر این چهار حس به ربوبیت الهی وصل نشود منحرف می شو. یا استاد سالک این چهار حس را ربط به ربوبیت الهی می دهد

ادامه مطلب...

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/10/24

اساسا بعثت آمده که سه معامله با مردم بکند و برعکس مردم را از سه معامله دور کند
آن سه معامله این است:
1)مردم، گمراهی را می خریدند و هدایت را می فروختند، بعثت آمده تا بگوید که هدایت بهای با ارزشی است و گمراهی جهل و خودخواهی و جهل است "اولئک الذین اشتروا الضلاله بالهدی"
معاویه، سمرة ابن جندب را خواست و به او گفت چهارصد درهم به تو می دهم و تو در مقابل این کار من، آیه « وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ» (بقره207) را که در شأن علی(ع) نازل شده را به مردم بگو که در حق ابن ملجم نازل شد و سمرة ابن جندب کارش به جایی رسید که مردم را علیه امام حسین بسیج می کرد(سفینه البحار ج1 ص654) ،این راه عالم و غیرعالم نمی شناسد

ادامه مطلب...

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/10/17

روایت  ما رسید به فلسفه رسالت پیغمبر صلوات الله علیه خودش فرمود که« و بعث الرسل لیکون له الحجه البالغه علی خلقه و تکون رسله الیهم شهداء»
ایشان سه فلسفه برای رسالت نقل میکنند.منظور ازفلسفه؛ فوائد،آثار و برکات رسالت است
1:اتمام حجت بر مردم.ضمیر له  در لیکون له الحجه به خدا بر میگردد به دلیل آیه 149 سوره انعام«فلله الحجه البالغه»
حجت به معنای قصد است پیامبران با بیان بالغه مقصود خدا را برای ما بیان می کنند
از امام صادق علیه السلام پرسیدند که آیا فلله الحجه البالغه فقط برای این دنیاست آقا فرمودند نه همین آیه را در قیامت پیش روی شما میگذارند .
خیلی سخته که انسان حجت بالغه داشته باشه اما از راه و رسم زندگی باز بماند. اگر میخواهید حجت بالغه شوید باید قرآن را با تفسیرش فرا بگیرید والا می شوید حجت داحضه
همین اندازه بهتون بگم که ما نسبت به حجت بالغه زمان معرفت و شناخت نداریم اونوقت چطور ادعای پرورش  دیگران را میکنیم؟
2:پیامبران گواه بر امتشان هستن.شهداء جمع شهید است که در قرآن می خوانیم و«یوم نبعث فی  کل امه شهیدا علیهم من انفسهم و جئنا بک شهیدا علی هؤلآء...»(نحل89) در هر زمانی یک گواه و جود دارد و پیامبر گواه بر تمام آنان خواهد بود
نگذاریم نزد شاهدان و گواهان خود و  نزد حضرت زهرا بی آبرو بشیم



شعر:   ابرو یک قطره ی آب است چون از چهره ریخت؛ پایه ایوان دولت را کم از سیلاب نیست
لطف حق با تو مداراها کند    چون که از حد بگذرد رسوا کند
قبل از تبلیغ با چند تا از دوستان رفتیم خدمت استاد حسن زاده آملی توصیه ای خواستیم ایشان فرمودند:یه دونه از اون نمازهایی که تو محراب برا مردم میخونی تو خونه هم خوندی؟ این توصیه تمام فکر مرا مشغول کرده بود
امشب مثل ملائکه به پیامبر صلوات بفرستیم «بلغ العلی بکماله کشف الدجی بجماله حسن الجمیل خصاله صلوا علیه و آله»

دانلود فایل صوتی

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/10/10

توحید خالص همان وحدت حقه حقیقیه است و این معنایش این است که هیچ امری در عالم محقق نمی شود مگر به امر خدا
و اینجاست که افکار عالم از این اختصاص توحیدی متحیر می مانند
مثلا علامه طباطبایی در این امر فوق العاده بود
سه عامل باعث میشه که وحدت حقه حقیقیه شکل بگیرد: 1) یکی عامل احتجاب است زیرا خداوند انقدر شدت نوری دارد که ما نسبت به او محجوب هستیم 2)استتار است یعنی نمی توانیم او را ببینیم فرق بین عامل اول و دوم در این است که عامل اول عقلی و عامل دوم بصری است.اگر ما نمی توانیم خورشید را ببینیم دلیل بر این است که خورشید مفقود است ؟ خیر بلکه تمام نیروهای خودمان که می بینیم همه از ظهور و بروز اوست.
در عبارات حضرت است در توحید صدوق که:« اذ احتجب بنوره واستتر عن خلقه»
3)چون فوقیت مطلق دارد
اگر خداوند در استتار نرود همه عالم میشود منیت و غرور همانطور که اگر خورشید غروب نمی کرد همه فکر می کردند که نور از اشیا است
در زندگی امام حسن عسکری تمام اینها ظهور پیدا کرد
نگین انگشتر امام نوشته بود سبحان من له مقالید السموات والارض زیرا اثرش  توحید است و یک انگشتر دیگرش نوشته بود« انا لله شهید»
یا ایها الذین امنوا لا تتولّوا.... مثل مردمی نشوید که می گفتند مومن هستیم هیچ آثار ایمانی در انان نبود

ادامه مطلب...

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/9/12

بسم الله الرحمن الرحیم
اگر سراسر عالم تحت تجلی حق نبود هرگز ما بندگی نمی کردیم.معمولا تجلی بمعنای کشف و ظهور است
تجلی له سبحانه یعنی انکشف و ظهر
رسول خدا میفرماید این ظهور معلول دو علت است:1) فوقیت مطلق یا علو مطلق خداوند 2) قرب مطلق خداوند
علو سه قسم است:1- علو حسی 2- علو تخیلی 3- علو عقلی
اگر ما علو عقلی را درک نکنیم تمام این دانش های ما نزد خداوند قلیل است.اگر خداوند به کسی علو عقلی دهد"فقد اوتی خیرا کثیرا"
امام علی علیه السلام فرمودند: تجلی خداوند در دو دفتر است، یکی در دفتر تکوین و دیگری در دفتر تدوین
دفتر تکوین چیه؟(سنریهم آیاتنا) دفتر تدوین چیه؟
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد      آنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا میکرد
بی دلی در همه احوال،خدا با او بود      او نمی دیدش و از دور خدایا میکرد
همه بی تربیتی های دنیا بخاطر آنست که تجلی حق را نمی بینند
حضرت زهرا شیشه ای پر از آب به حضرت علی داد و به او فرمود یا علی جان این شیشه را در قبرم بگذار؛حضرت از او پرسید این شیشه چیست؟ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند؟ همان زمان که آیه انذر عشیرتک الأقربین  بر پدرم رسول الله نازل شد او اول به نزد من آمد فرمود زهرا جان اعملی و لا تفتخر بحسبی و نسبی. اینها همان اشکهای خوف و عبادات من است با اینها  آتش جهنم را را بر امت خاموش خواهم کرد

ادامه مطلب...

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/8/28

بسم الله الرحمن الرحیم
در حدیثی از امام علی علیه السلام است که میفرمایند«ضمایرکم عیونه و خلوتکم عیانه.در نزد خداوند چیزی بنام مخفی نداریم زیرا خداوند همه چیز را می بیند
الحمدلله الذی  المتجلی بخلقه.آیا این هزار اسم اعظم که در دعای جوشن کبیر میخوانیم،بدون ظهور و بدون تجلی است؟
ظهور بر دو قسم است:1) ظهو روحانی 2)ظهور جسمانی . ظهور روحانی بسیط  و ظهور جسمانی داری ترکیب است چون مظهر انفعال است
انسان کامل شدن به این است که از ظهور جسمانی بگذری و از ترکیب و انفعال جدا بشی. امام راحل که از سفر پاریس برگشت بعد از دیدار با مردم در بهشت زهرا مستقیم به سراغ سجاده رفت و شروع به شکر  و حمد خداوند کرد و این یعنی ظهور روحانی رسیدن و عالم بسیط را درک کردن و از انفعالات فارغ شدن

ادامه مطلب...

دانلود سخنرانی آیت الله احدی دهه اول محرم 93

فایل صوتی سخنرانی آیت الله احدی در دهه اول محرم 1393 که در مسجد آقاضیاء الدین شهر اراک برگزار می گردد را می توانید به توسط لینک های زیر هر شب دانلود نمایید.

موضوع سخنرانی: صورت های برزخی عاشورایی

دانلود فایل صوتی دهه اول محرم 93

دانلود درس اخلاق آیت الله احدی در قم 93/7/23

یکی از مباحث اصلی در توحید صدوق این است که عامل اصلی حجاب برای خدا نور خودش می باشد.«المحتجب بنوره دون خلقه»
علل ندیدن نور خدا:
1-فی الافق التامن(در افق بالاست)
2-والعز الشامخ(وجود نایاب)
3-والملک البازخ
«و ملأ کل شیء نورک» و بقول امام خمینی که فرمود:شاه آبادی نفس مرا به رب العالمین وصل کرد.طلبه اگر وصل به نور خدا نباشد نمی تواند جاذب باشد
بعضی ها می گویند ما میخواهیم گناه کنیم،قرآن در جواب آنها می گوید:«وجوهٌ یومئذ ناظرة الی ربّها ناظرة» «کلا إنهم عن ربهم یومئذ لمحجوبون» در آن روز گناهکار از دیدن پروردگار محجوب می ماند
عصر اخباری ها دوباره دارد تکرار میشود میخواهند علم را از حوزه ببرند و بعضی ها را جائزاللعن می دانند

ادامه مطلب...

تماس سریع

تصاویر

93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15
93/6/15